Du er her

På skinner

  • Godstogets nye giv

    Konkurranseånd og vekstambisjoner har erstattet mye av tidligere tiders statlige tungroddhet i godstogtrafikken i Norge. Men nå venter togoperatører og kunder utålmodig på politiske drahjelp til å få mer, veldig mye mer, gods på skinnene

  • Vi utnytter reisetiden på toget

    En stor majoritet av passasjerer på tog synes at de får brukt reisetiden ombord på en god måte. Bare rundt 10 prosent synes at reisetiden er bortkastet, uansett hvilket formål reisen har. Dette viser en ny undersøkelse foretatt av TØI i samarbeid med NSB.

  • Når godstog krysser landegrenser: Enklere papirbehandling gir raskere passering

    Oppgradering av jernbanenettet blir ofte fremholdt som et middel til å unngå at godstog blir rammet av forsinkelser ved passering av landegrenser. Men ny forskning viser at regulatoriske og operasjonelle faktorer er like viktige i denne sammenheng
  • Trygt eller truende på reisen?

    Tog oppfattes som trygt i forhold til andre transportmidler – både når det gjelder bekymring for ulykker og ubehagelig hendelser. Dette kommer fram i en større undersøkelse om opplevd utrygghet blant brukerne på ulike transportmidler
  • ”Lønnsomme” høyhastighetstog i Norge?

    Jernbaneverket har lagt fram den tyske VWI-gruppens utredning om høyhastighetstog i Norge. Røffe beregninger basert på rapporten tyder på at svært mye må betales av skattebetalerne og at dette er svært dyrt som klimatiltak betraktet. Mye tyder også på at det er betydelige regnefeil i de samfunnsøkonomiske kalkylene
  • Høyhastighetstog er gammeldags: Sats på moderne teknologi

    Flere forslag er blitt fremmet for å bygge nettverk av høyhastighetstog (HHT) i Sør-Norge. Men samferdselsminister Navarsete avviser å bygge åpne høyhastighetstog over Hardangervidda (25/9 - 07) og statssekretær Lahnstein begrunner dette med vanskelig vær og uønskede barrierer for viltlivet. Det finnes imidlertid langt gunstigere alternativer. La oss angripe problemet ved roten
  • Mer gods på jernbane - et spørsmål om kvalitet

    De siste årene har godstrafikken med tog økt kraftig. – Det er bra, men samtidig er kvaliteten på godstrafikken på jernbanen under enhver kritikk - på et historisk lavmål, hevder adm. dir. Tom Rune Nilsen i Logistikk- og transportindustriens Landsforening, LTL.
  • Raske tog krever mye energi

    Miljøhensyn og reduserte CO2-utslipp er blant de viktigste argumentene som er lagt på bordet til fordel for høyhastighetstog mellom Norges største byer. Men er det så miljøvennlig å fyke over eller under fjord og fjell i 200-300 km/t?

  • Hallo frå Idar Mo, Sogndal

    Hvorfor skal vi la mennesker reise langt med tog når det er mye bedre for både miljøet og nasjonaløkonomien å la dem kjøre buss? Og hvorfor skal gods sendes langt med lastebil når jernbane og skip kan gjøre jobben mindre energikrevende og billigere?
  • Godssuksess med bivirkninger

    CargoNet har voksesmerter. Kundene står i kø for å få flyttet godset sitt fra veg til bane, men nå er taket i ferd med å bli nådd. Det er ikke lenger kapasitet nok på sporene for både person- og godstog. Politikerne kan bli tvunget til å velge bort passasjertog for å få frem godset.
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS