LITT AV HVERT: En konflikt mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Bergen kommune kan i verste fall forsinke og fordyre videre utbygging av Bybanen.
LITT AV HVERT: Norge er ikke verdens eneste land med ambisjoner om å få mer gods over på jernbane og skip – Sverige er ett av de andre.
LITT AV HVERT: Mange rundt om i Europa og verden for øvrig har lenge revet seg fortvilet i håret over fraværet av en Brexit-avklaring. Ett av utallige fortvilte rop står i dag å lese i den danske nettpublikasjonen Transportmagasinet.
REPORTASJE: Tyske samferdselsmyndigheter vil sette inn flere tog og doble jernbanetrafikken innen 2030. Blant annet ved innføring av integrerte taktruteplaner, som anvendes i mange andre europeiske land, skal jernbanen bli mer attraktiv ved at reisetid og venting på korresponderende tog reduseres.
LITT AV HVERT: Jernbanestasjonen ved Københavns Lufthavn i Kastrup kan ikke håndtere den ventede flypassasjerveksten, mener Danmarks regjering, som går inn for utvidelse av stasjonen.
LITT AV HVERT: Med gunstige togreisebetingelser kan barn og ungdommer bli innprentet «gode kollektive reisevaner», ifølge Jernbanedirektoratet.
NYTT: Det er urealistisk å satse på at det store jernbaneprosjektet Follobanen blir klart for åpning i 2021, mener jernbaneeier Bane NOR, som dermed anbefaler ett års forlenget utbyggingstid, økt kostnadsramme og ikke åpning før i desember 2022, ett år forsinket.
LITT AV HVERT: Den statlige svenske togoperatøren SJ er i gang med hva som skal bli en mer omfattende 3D-printing av reservedeler til tog.
LITT AV HVERT: Det danske transportdepartementet bebuder samling av hovedstadsområdets kollektivtransport i én organisasjon og opplyser at inspirasjon til dette er hentet fra flere europeiske byer, blant dem Oslo.
Den stadig mer komplekse transportsektoren innebærer økende grad av samhandling mellom ulike aktører, påpeker artikkelforfatteren. Hun ser at svikt i samhandling kan gå på sikkerheten løs – og at transportfolk kan høste lærdom fra petroleumsindustrien, som ifølge hennes egen forskning lenge har stått overfor tilsvarende utfordringer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern