Du er her

  • Hjem
  • /
    Smarte Stavanger

Smarte Stavanger

LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Statens vegvesen står bak prisen, som ble overrakt av samferdselsminister Jon Georg Dale.

«Stavanger har utvist modighet og nytenking», sa Dale under prisoverrekkelsen, som fant sted i Arendal, under et innslag i Arendalsuka.

«Gjennom samhandling og helhetlig arbeid med areal, transport og by-/tettstedsliv har byen løftet mobiliteten i en mer bærekraftig retning», tilføyde ministeren.

Statens vegvesen forklarer at Mobilitetsprisen skal bidra til å spre kunnskap om «alt det positive som skjer innen smart og bærekraftig mobilitet i norske byer.»

Bjørne Grimsrud, sjefen i Statens vegvesen, sier at «smart mobilitet bruker IKT, er bærekraftig og bidrar til at de politiske målene i Nasjonal transportplan kan nås.»

«Delemobilitet, kombinert mobilitet, kollektivtransport, gåing, sykling, næringslivets transporter og automatisering er fokusområder», tilføyer han.

Grimsrud ledet juryen som plukket ut Stavanger som prisvinner. I juryen hadde han med seg representanter for KS, ITS Norge og Entur.

Mens Stavanger vant, fikk Bodø, Sauda og Kongsberg kommuner hederlig omtale for sitt mobilitetsarbeid.

Statens vegvesen har publisert en oppstilling av smart mobilitetsarbeid i Stavanger:

  • Har eget smartby-kontor, med smarty-sjef og til sammen seks ansatte. Tverrpolitisk forankring gjennom et eget veikart fra 2015. Jobber på tvers i hele regionen
  • IKT-støttet kollektivtransport: Sanntidsinformasjon både på app, nettside (kolumbus.no) og de fleste store holdeplasser. Mindre skjermer på eksisterende bussholdeplasser, utforsker nye og større skjermer på større holdeplasser. Har også sanntidsinfo på skjermer ved utgangen på store arbeidsplasser
  • Autonome minibusser: Var først i Norge med å starte forsøk med selvkjørende minibusser. Ønsker å teste ut selvkjørende minibusser som kan hente passasjerer på bestilling. HentMeg, kollektivreiser på bestilling
  • Kombinert mobilitet: Kolumbus (tidligere "busselskap" nå "mobilitetsselskap") har etablert en felles plattform for ruteplanlegging og betaling av all kollektivtransport. Både tog og elektriske bysykler inngår i samme app
  • Hjem Jobb Hjem: 631 arbeidsplasser har avtale med denne mobilitetsordningen/kampanjen for redusert personbiltrafikk gjennom å tilrettelegge for at flere skal gå, sykle eller ta kollektivtransport til og fra jobb
  • Delebiler: Har etablert kombinert parkeringsplass for delebiler og ladeplass for elbiler
  • Delesykler: Har elektriske bysykler, utvides til 300 i Stavanger i løpet av året, 700 i hele regionen. Har en app for å låse opp og betale
  • Varsle om feil: Har egen app med meldingstjeneste for Varsel av feil (VOF), inkludert manglende brøyting. Meldingene går rett til entreprenør
  • Automatiske sykkeltellere: Kommunen har 14 sykkeltellere
  • Cycle lock-system. Parkeringsbokser på tre forskjellige steder i byen. En boks kan ta en sykkel. Til sammen 36 bokser. Kan bestilles og reserveres på app
  • Datadeling: Deler med alle igjennom openkom.no. Åpne data-gruppen i Smarte byer-nettverket ledes av Stavanger
  • Innbyggerinvolvering: Det jobbes med involvering - det siste året med tjenestedesign sammen med innbyggere, igjennom intervjuer og dybdesamtaler, der innbyggerne velger/prioriterer prosjekter. Kjører/rigger innbyggerlab - living lab etablert i områder i sentrum - både eksperimentelt og reaksjon/tilbakemelding. I "Smartbytalenter" løser elever storbyutfordringer som er viktige for dem. Et annet eksempel på inbyggerinvolvering er "Mitt Stavanger" - hvor innbyggerne oppfordres til fysisk aktivitet, utforske nabolaget og sosialisere
  • Smarte gatesluk - sensorovervåking av gatesluk for å hjelpe vedlikehold, er et tiltak som forenkler veivedlikeholdet   

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS