Du er her

På skinner

  • Lavprisfly og lastebil vinner over jernbane i Europa

    Selv ikke en storstilet europeisk satsing på jernbane har ført til gjennombrudd for tog som foretrukket transportmiddel.

  • Fra vei til jernbane – enda en gang

    LITT AV HVERT: Gjennom mange år har det vært mye snakk om å få gods over fra vei til jernbane, dessuten noen tilløp til handling for å få snakket omsatt i praksis. Nå ser Samferdselsdepartementet tiden moden for nok et slag for å få fart i saken.

  • Er Ringeriksbanen et anstendig samferdselsprosjekt?

    «Politikere på Stortinget synes å mangle inngående kunnskaper om Ringeriksbanen», skriver Jørn Hanssen i dette innlegget. På vegne av MiljøRett §112 mener han at «det vil være anstendig av politikerne å utsette dette svært kostnadsdrivende og miljøødeleggende jernbaneprosjektet.»

     

  • Mer sjømat på tog – på noen års sikt

    LITT AV HVERT: Blant dem som gjerne ser mer sjømat fraktet ut fra Nord-Norge med tog istedenfor lastebil, er Bane NOR, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen. Men timeplanen for påtenkte Bane NOR-tiltak i denne sammenheng indikerer at det ikke er snakk om noen stor forandring over natten.

  • Bergensbanen – via Nittedal heller enn via Sandvika

    Det var et vidunderlig handlingsprogram 2018–2029 som Jernbanedirektoratet serverte 9. april.  Der ga direktoratet en tydelig og skjønn utsettelse for byggestart og ferdigstilling av Ringeriksbanen – Sandvikalinjen – mellom Sandvika og Hønefoss.   

  • Konkurranse om å holde jernbanen i kjørbar stand

    LITT AV HVERT: Konkurranseutsetting av jernbanedrift og -vedlikehold inngår i Bane NORs satsing på økt kostnadseffektivitet. Nå ser statsforetakets ledelse at Østfoldbanen i så henseende kan være en velegnet erfaringsstrekning – den første der slik konkurranseutsetting finner sted.

  • Opp, rundt, over eller gjennom?

    300 år med vegbygging i skrenten sør for Alnaelva

    «Når det ikke fantes bakker av betydning, ville lassene kunne gjøres tyngre, slik at 100 hester ville kunne transportere samme gods­mengde som det før trengtes 450 hester til», skriver artikkelforfatteren i denne beretningen, der han tar for seg en skrent som «har vært en barriere for sam­bandet over land fra Oslo og sørover i hundrevis av år.»

  • Jakt på smart mobilitet

    LITT AV HVERT: Som ledd i sin jakt på smarte transportløsninger skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøke de ni byområdene som regjeringen har invitert til å forhandle om byvekstavtaler.

     

  • Millionvis flere kollektivreiser i hovedstadsområdet

    LITT AV HVERT: Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kan skilte med 371 millioner påstigninger i fjor, 21 millioner flere enn i 2016, ifølge Ruter, som administrerer denne buss-, metro-, tog- og båttrafikken.

  • En mulig jernbane Rovaniemi–Kirkenes

    LITT AV HVERT: Finland får med seg Norge i en utredning av mulighetene for å bygge jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes.

     

På skinner

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS