LITT AV HVERT: Norge er blant over 20 europeiske land som på nederlandsk initiativ skal samarbeide for å styrke internasjonale persontogforbindelser.
En trasé via Lillestrøm og Bjørkelangen er eneste realistiske løsning for lyntog Oslo–Stockholm.
HVA NÅ? Når professor Knut Anton Mork på invitasjon fra Samferdsel her skriver om samferdselssektoren i koronaens kjølvann, øyner han behov for nytenkning om kollektivtrafikk, om byarkitektur og om hydrogen som drivstoff i veitrafikken.
HVA NÅ? Mens verden fortsatt plages hardt av koronaen, snakker folk om en annerledes tid – ikke minst innen samferdselen – også etter at verden måtte være kommet noenlunde til hektene igjen. Hvordan bør samferdselssektoren videreutvikles med dette for øye? Samferdsel inviterer til utveksling av tanker, ideer, meninger …
LITT AV HVERT: Fire–fem minutter etter programmert ankomsttid, OK, men den statlige svenske togoperatøren SJs passasjertog hadde funnet veien fra Trondheim og ankom i ettermiddag Oslo S …
«Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.
LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.
LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.
LITT AV HVERT: Sjefen i Transportøkonomisk institutt (TØI), direktør Gunnar Lindberg (58), meddelte i ettermiddag sine medarbeidere at han har sagt opp stillingen, forklart med at «etter syv år trenger jeg å gjøre noe nytt.»
LITT AV HVERT: Mannen i gata så vel som profesjonelt interesserte skal via et «digitalt folkemøte» i kveld ha anledning til å fremme synspunkter på hva Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør inneholde.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern