NYHET. Bygging av vei, jernbane og annen transportinfrastruktur gir store utslipp av klimagasser, fastslår veibyggeren Nye Veier og miljøstiftelsen Zero, som sammen lanserer en sjekkliste for reduksjon av slike utslipp.
FORSKNING: Koronapandemien kan medføre at kollektivtransporten blir rammet av en langvarig årlig svikt i billettinntektene på 2,3 milliarder kroner, viser en analyse utført av Urbanet Analyse.
NYHET: Ikke alle de kranglende politikerne ble enige, men det var langt om lenge nok av dem til å sikre et tilsynelatende klarsignal for storfornyelse av E18 vestover fra Oslo – og for bygging av metrostrekningen Fornebubanen.
FORSKNING: «Ungdom reiser mindre nå enn de gjorde før, og de gjør særlig færre besøksreiser», skriver artikkelforfatteren. «Dette gjelder all ungdom, men særlig de i ungdomsskolealder. Samtidig blir disse i større grad kjørt på ulike aktiviteter enn det de gjorde tidligere, og de sykler og går mindre.»
REPORTASJE: Nå skal tyske planer om å doble antall passasjerer på jernbanen og øke markedsandelen på gods til 25 prosent innen 2030 konkretiseres og gjennomføres. Årlige investeringer i infrastruktur skal øke fra dagens 1,5 milliarder euro til fire milliarder euro mot slutten av 2020-årene. Skeptikerne er likevel … skeptiske.
LITT AV HVERT: Vinneren av den planlagte konkurransen om å få drive persontogtrafikk på Østlandet omkring Oslo skal ifølge Jernbanedirektoratet komme i gang med kjøringen i desember 2023, ett år senere enn tidligere bebudet.
LITT AV HVERT: Elfergene, elbussene, elbilene, luftfarten, oppdrettsnæringen … De er blant dem som trenger kontakt med strømnettet, og en ny veileder fra Energi Norge redegjør for hvordan det på smart og kostnadseffektivt vis kan legges opp til slik kontakt.
HVA NÅ? «Hvis koronaen kan føre til noe positivt, så er det at den kan ha bidratt til å sette spørsmålstegn ved behovet for en rekke store veg- og jernbaneprosjekter som har til felles at de skal øke transportkapasiteten inn mot byene», skriver artikkelforfatteren.
«Et investeringstiltak som bidrar positivt til oppnåelse av et mål, kan samtidig bidra negativt til andre mål», skriver artikkelforfatterne. De drøfter hvorfor og mellom hvilke aktører målkonflikter oppstår – og hva som eventuelt kan gjøres for å håndtere dem.
HVA NÅ? «Korona har utløst et behov for nytenkning i norsk samferdsel», skriver Einar Spurkeland i dette innspillet. «Samfunnet trenger derfor ny kunnskap om hvordan fremtidig transportetterspørsel vil være.»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern