Du er her

På skinner

  • Fremtidens transportnett:

    - Infrastrukturen må brukes smartere

    - Vår hovedprioritet nå er å bedre hverdagsreisen og få mer gods bort fra veiene der folk bor.

  • Plusser og minuser ved innfartsparkering

    «Når en innfartsparkering er full, kan det tolkes som et behov for utvidelse, men prisregulering og bedre tilrettelegging for sykkelparkering og mating med buss kan i flere situasjoner være et godt alternativ», skriver artikkelforfatterne.

  • Annerledeslandet?

    - Det er Sveits, det

    Sveits er kjent for mer enn hullete gulost, god sjokolade, fete bankkonti og presise urverk. Dette alpelandet med åtte millioner mennesker – uten adgang til havet og uten medlemskap i EU/EØS – er også kjent for et kvalitets- og presisjonspreget jernbanesystem.

  • Oppgradering av Kolsåsbanen – per minutt, per passasjer eller per kilometer?

    Are Wormnes skriver i siste nummer av Samferdsel at oppgradering av Kolsåsbanen har kostet 725 millioner kroner per spart minutt. Denne sammenlikningen gir ikke et riktig inntrykk av hva samfunnet får igjen for investeringen.

  • Leder nr. 8/2014

    Hva trikken egentlig koster

    Høsten har budt på en påminnelse om at ikke alt er vel og bra med den faglige og politiske styringen av det offentlig eide og drevne trikkesystemet i Oslo.

  • Nye Kolsåsbanen endelig ferdig:

    725 millioner kroner for hvert spart minutt

    Kolsåsbanen – den tradisjonsrike banen som har gått mellom Oslo og Kolsås i Bærum siden 1930 – er igjen på sporet, nytt spor, etter åtte år i dvale. Banen går fire minutter raskere enn den gamle mellom Kolsås og Majorstuen. Det har kostet 725 millioner kroner per innspart minutt.

  • Bilister lokkes med GRATIS buss og bane

    I Hordaland tas det i bruk nye metoder for å få bilister til å la bilen stå og heller benytte offentlige kollektivmidler.

  • DEBATT:

    Har vi råd til å beholde jernbanen?

    Ved gjennomgang av gamle notater, kom jeg over The Economist, 3. september, 2011.  Der sto bl.a. følgende artikler: The Great Train Robbery og Railroad to nowhere. Det settes spørsmålstegn ved mulighetene for at de engelske jernbaner kan bli lønnsomme. Man må kunne tillate seg å spørre om forholdene ligger bedre til rette for lønnsom jernbanedrift i Norge.

  • INNSPILL/DEBATT: Fremkommelighet i Oslos gater:

    Hva er prisen for å handle for sent?

    Oppdatert 17. oktober 2014
    Arbeidet med å styrke fremkommeligheten for kollektivtrafikken har gitt svært positive resultater for reisende i Oslo, men dette er ikke nok for å oppfylle byens langsiktige målsettinger. Nå skal politikerne ta stilling til Kraftpakke 2. Uten kraftige virkemidler vil de tettest befolkende områdene av byen sakte kveles, skriver etatsdirektør for Bymiljøetaten i Oslo kommune, Hans Edvardsen.

  • Kun få dager igjen

    Endelig - etter 8 magre kollektivår

    Kolsåsbanen er på sporet igjen. Det er fortsatt et par små uker igjen til offisiell åpning, men prøvekjøringen er i gang. 1. oktober kunne det konstateres at banen lar seg kjøre helt frem til Kolsås - 8 år og ca. 3 milliarder kroner etter at opprustingen ble igangsatt.

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS