LITT AV HVERT: Fire–fem minutter etter programmert ankomsttid, OK, men den statlige svenske togoperatøren SJs passasjertog hadde funnet veien fra Trondheim og ankom i ettermiddag Oslo S …
«Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.
LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.
LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.
LITT AV HVERT: Sjefen i Transportøkonomisk institutt (TØI), direktør Gunnar Lindberg (58), meddelte i ettermiddag sine medarbeidere at han har sagt opp stillingen, forklart med at «etter syv år trenger jeg å gjøre noe nytt.»
LITT AV HVERT: Mannen i gata så vel som profesjonelt interesserte skal via et «digitalt folkemøte» i kveld ha anledning til å fremme synspunkter på hva Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør inneholde.
LITT AV HVERT: Stortinget får i disse dager oversendt fra regjeringen en proposisjon om lovendringer som er nødvendige for å innføre den omstridte EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett.
LITT AV HVERT: I en sluttrapport til Sveriges regjering fremholder Trafikverket at en første offentlig støttet satsing på nattog til Kontinentet bør skje på strekningen Malmö–Köln–Brussel.
LITT AV HVERT: En trinnvis utvikling av godsterminalen på Alnabru i Oslo, dessuten en eventuell fremtidig avlastningsterminal på Hauerseter ved Gardermoen – dette er hva en konseptvalgutredning (KVU) utarbeidet for Samferdselsdepartementet anbefaler.
Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern