Du er her

På skinner

  • Grønt lys i vente for engelsk høyhastighetsnett

    Etter at enda en milepæl i den politiske beslutningsprosessen ble passert denne måneden, forventer den britiske regjeringen at byggingen av et dobbeltsporet jernbanenett for høyhastighetstog vil komme i gang i 2017.

  • Endelig på Flesland ...

    … men i regulær trafikk først om et år

    Bybanen i Bergen har nådd frem til Bergen lufthavn, Flesland – om enn uten betalende passasjerer om bord.

  • Fagetatene og Avinor har sagt sitt om Nasjonal transportplan for 2018-2029:

    Nå starter den politiske behandlingen

    Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor har nå overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. For første gang har de fått en felles økonomisk ramme til fordeling, ikke hver sin.

  • På denne dag:

    Et aldrende departement ...

    Et glimt av trafikkbildet i Oslo i 1946 … Fotografiet, kreditert Oslo byarkiv, er i dag gjengitt på Samferdselsdepartementets nettsider, som illustrasjon til en siste-nytt-melding.

  • Jernbaneløft for London signalisert

    Det britiske transportdepartementet (DfT) og den lokale etaten Transport for London (TfL) har inngått et samarbeid som skal gi jernbanetilbudet i London og omkringliggende områder et solid løft.

  • Dronning Eufemias gate i Oslo:

    En mulig sykkelløsning

    I hovedstadens ganske nye Dronning Eufemias gate er trikkeskinnene for lengst på plass, uten å bli brukt, mens forholdene for syklister i gaten er utskjelt dårlige …

  • Lynraske godstog

    Godstog som fyker gjennom landskapet i opptil 250 km/t vil i løpet av noen måneder være et faktum i Kina, ifølge nyhetsmediet Caixin Online.

  • Innspill - alternativ transport

    Magnettog - aktuelt i Norden?

    USA har nylig bevilget en sum tilsvarende 190 millioner norske kroner til magnettogutredninger, Kina skal snart åpne en ny magnettogbane i Beijing. Kan Norge og Norden få fordeler av magnettog?

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.
  • Leder nr. 8 / 2015:

    Togreisens virkelige pris

    Det finnes noen krefter – blant dem en håndfull godt voksne herrer – som gjør hyppige forsøk på å overbevise andre om at jernbanen her i landet koster samfunnet mye mer enn den smaker. Det er bra at slike krefter finnes.

På skinner

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS