Du er her

På skinner

  • Svenskene i gang på norske jernbanespor

    LITT AV HVERT: Fire–fem minutter etter programmert ankomsttid, OK, men den statlige svenske togoperatøren SJs passasjertog hadde funnet veien fra Trondheim og ankom i ettermiddag Oslo S …

  • En fjerntogstrekning som kan utfordre luftfarten

    «Med kun ti mil nybygget jernbane og raske ekspresstog kan opp mot 50 % av flypassasjerene overføres til utslippsfri jernbane», skriver kronikkforfatteren om reisestrekningen Stockholm–Oslo. Han ser for seg en togreisetid på tre timer og 45 minutter.

  • «Dramatisk» spørsmålstegn ved Flytogets fremtid

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.

  • Nye koronakroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.

  • TØI-sjef Gunnar Lindberg på vei «ut i det ukjente»

    LITT AV HVERT: Sjefen i Transportøkonomisk institutt (TØI), direktør Gunnar Lindberg (58), meddelte i ettermiddag sine medarbeidere at han har sagt opp stillingen, forklart med at «etter syv år trenger jeg å gjøre noe nytt.»

  • NTP, en sak for folket

    LITT AV HVERT: Mannen i gata så vel som profesjonelt interesserte skal via et «digitalt folkemøte» i kveld ha anledning til å fremme synspunkter på hva Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør inneholde.

  • Omstridt jernbanepakke til Stortinget

    LITT AV HVERT: Stortinget får i disse dager oversendt fra regjeringen en proposisjon om lovendringer som er nødvendige for å innføre den omstridte EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett.

     

  • Svensk tommel opp for nattog Malmö–Köln–Brussel

    LITT AV HVERT: I en sluttrapport til Sveriges regjering fremholder Trafikverket at en første offentlig støttet satsing på nattog til Kontinentet bør skje på strekningen Malmö–Köln–Brussel.

  • En tommel opp for trinnvis Alnabru-utvikling

    LITT AV HVERT: En trinnvis utvikling av godsterminalen på Alnabru i Oslo, dessuten en eventuell fremtidig avlastningsterminal på Hauerseter ved Gardermoen – dette er hva en konseptvalgutredning (KVU) utarbeidet for Samferdselsdepartementet anbefaler.

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS