Du er her

På skinner

  • Nord-Norgebanen bør aldri bygges

    Til tross for et sterkt ønske blant mange i nord, er det vanskelig å finne troverdige argumenter for hvorfor Nord-Norgebanen noen gang bør bygges.

  • Voksende godstogtrafikk Kina–Europa

    De klart største godsvolumene fra Kina til Europa går sjøveien, som ikke desto mindre er utsatt for en voksende konkurranse fra jernbanen.

  • Nei, ja eller tja i vente for britenes lyntogsatsing

    LITT AV HVERT: Etter at milliarder av pund de seneste årene er brukt på forberedelser til en høyhastighetsbane for tog mellom London og andre britiske storbyer, har statsminister Boris Johnsons regjering satt spørsmålstegn ved hele prosjektet.

  • La operatørene betale for å kjøre tog

    Urbanet Analyse har, på oppdrag fra Jernbanedirektoratet, utredet bonus-/malus-systemer for statens kjøp av persontransport med tog. Vår anbefaling er klar: La operatørene betale for trafikk­avtalene – ikke ta seg betalt, som i dag – og deretter jobbe for å oppnå bonuser gjennom bedret tilbud og passasjervekst.

  • Ringeriksbanen – planlegging i hurtigtogsfart

    Den planlagte Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss vil i mange henseende være et dårlig prosjekt, ifølge Torbjørn Endal og Jørn Hanssen i foreningen MiljøRett §112. Bedre vil det være, mener de, å satse på en Ringeriksbanen Nord via Nittedal og Jevnaker.

  • Smarte Stavanger

    LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»

  • Dystre prognoser for global transportutvikling

    Nye prognoser viser en tredobling av global transport fram mot 2050. Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener dette er dyster lesning fra International Transport Forum (ITF).

  • Utsatt konkurranse om finske togpassasjerer

    LITT AV HVERT: Finlands transportminister Sanna Marin har besluttet at arbeidet med å konkurranseutsette persontogtrafikken i landet skal stanses inntil videre, opplyser hennes departement i dag.

     

  • Nye tanker om en teknologidrevet transport

    LITT AV HVERT: Ekspertutvalget som i et år har fokusert på smart bruk av ny teknologi i fremtidens transportinfrastruktur overleverte i dag sin rapport til samferdselsminister Jon Georg Dale.

  • Førerløs framtid – hvilken hverdag ser vi for oss?

    I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader. Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.

På skinner

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS