Du er her

På skinner

  • En stor dansk togbestilling

    Nye togsett til Danmark. Slik skal fremtidens dominerende togsett i Danmark se ut. Illustrasjon: DSB/Alstom

    NYHET: Den statlige danske togoperatøren, DSB, har med et stort politisk flertall i ryggen besluttet å bestille minst 100, kanskje opptil 150, nye el-togsett fra den franske leverandøren Alstom.

  • Ikke bare applaus for en stor dansk transportplan

    Dansk infrastrukturplan. Mye motorveisatsing – vel mye asfalt, ifølge kritiske røster – inngår i den foreslåtte danske infrastrukturplanen. Illustrasjon fra planen.

    NYHET: Danmarks regjering ble ikke møtt med udelt applaus da den i går foreslo en satsing på over 160 milliarder danske kroner frem til 2035 på motorveier, jernbane og annet som skal bidra til bedre og grønnere sammenbinding av danskenes land. 

  • Jernbanepakke er politikk, ikke juss

    EUs fjerde jernbanepakke.  Grunnloven hindrer ikke Norge fra å slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke, poengterer Sverre Myrli, som imidlertid skriver: «Noe annet er om vi bør gjøre det.» Foto: Ap

    DEBATT: Arbeiderpartiet vil ha flere tog, ikke flere direktører. Derfor sier vi nei til høyreregjeringens oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har lenge varslet vår motstand mot tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke. 

  • Vel mange biler inn til Drammen havn

    Import av nye bilder. Opphopning av nye biler i landets største bilimport-havn. Foto: Drammen havn

    NYHET: Drammen havn tjener gode penger som storhavn for bilimport til Norge, men ser nå at det på kort tid er blitt skipet inn flere biler enn havnen strengt tatt har kapasitet til å håndtere.

  • Hvor objektive er samfunnsøkonomiske beregninger?

    Jernbane, vei, samfunnsøkonomi. «Elektrifisering av nye jernbanestrekninger regnes som en investeringskostnad for jernbane, mens elektrifisering av vegsektoren dekkes gjennom subsidier av elbiler», skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Rejlers

    KRONIKK: Kronikkforfatteren fokuserer på «en del momenter som dels gir vegprosjekter for høy lønnsomhet, dels favoriserer veg i forhold til jernbane.»

  • En promille av NTP, men en lønnsom promille

    NTP-penger til teknologirelatert forskning. Transportinfrastruktur i samspill med ny teknologi … Illustrasjon: Klipp fra rapporten Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet (2019).

    KOMMENTAR: En drøy promille av totalsummen i den nye NTP-en er tenkt brukt på forskning på hvordan Norge skal ta ut gevinster ved å utnytte transportinfrastrukturen i samspill med ny teknologi, poengterer Kjell Werner Johansen i denne kommentaren. Og han skriver: «Kanskje er dette blant de mest lønnsomme postene i planen.»

  • NTP sett med ulike øyne

    NTP-illustrasjon. Klipp av en illustrasjon i NTP for årene 2022–2033.

    NYHET: (oppdatert 20. mars) Natur og Ungdom, Statens vegvesen, Kystverket, Besteforeldrenes klimaaksjon, Drivkraft Norge, Norges Lastebileier-Forbund … Noen var raskt ute med egne reaksjoner på innholdet i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033. 

  • 1200 milliarder i ny NTP

    Ny NTP fremlagt. Illustrasjon: Regjeringen

    NYHET: I sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033, som ble offentliggjort klokken 12 i dag, legger regjeringen til grunn en samlet økonomisk ramme på rundt 1200 milliarder kroner over tolv år.

  • Fra vei til sjø og bane – ikke helt som tenkt

    Fra vei til sjø og bane. «Det har vært liten eller ingen godsoverføring fra vei til sjø siden målet ble satt», skriver Kystrederiene, Norske Havner og Norges Rederiforbund med basis i hva de finner i en ny rapport. Illustrasjonsfoto: Foto: Jill Johannessen, Samfunnsbedriftene

    NYHET: Gjennom mange år har det vært mye flagging av ambisjoner om å få godstransport over fra vei til sjø og bane, men nå foreligger enda et signal om at utviklingen ikke har gått helt som tenkt.

  • Utålmodig venting på et jernbaneløft i Drammen havn

    Kobling av sjø- og jernbanetransport. Det finnes for lengst noen jernbanespor i havneområdet i Drammen, men havneledelsen ser behov for flere. Foto: Drammen havn

    NYHET: Drammen havn har fra flere år tilbake satset på jernbanetransport fra og til kaikanten, men venter nå utålmodig på å få jernbanemyndighetene med seg på bygging av flere jernbanespor i havneområdet. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS