Du er her

  • Hjem
  • /
    Fortsatt norsk på Bergensbanen

Fortsatt norsk på Bergensbanen

LITT AV HVERT: Etter lenge å ha vært stemplet som taper, ble statlige norske Vy – tidligere kalt NSB – i dag utropt som vinner av konkurransen om å få drive persontogtrafikken på Bergensbanen.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Jernbanedirektoratet har vært dommer i den internasjonale konkurransen, der Vy Tog i innspurten hadde konkurranse fra den norsk-tyske kombinasjonen TideArriva samt statlige svenske SJ Norge.

Da sjefen i direktoratet, jernbanedirektør Kirsti Slotsvik, ved lunsjtid utropte vinneren, sa hun at «tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad.»

Hun poengterte at tilbudet vil innebære «vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet.»

Hadde ikke Vy Tog vunnet i dag, hadde det vært snakk om å bli kastet ut av en togtrafikk som selskapet har drevet nær sagt fra tidenes morgen.

To tap, så en seier

Etter at vinnerselskapet i løpet av et drøyt år har tapt to lignende konkurranser – der britiske Go-Ahead stakk av med persontogtrafikken mellom Oslo og Stavanger, før svenske SJ sikret seg store deler av trafikken nord for Oslo – trakk Vy-representanter i dag et nærmest synlig lettelsens sukk.

Men de dempet en smule på gledesropene, forklart med at konkurrentene har 10 dager på seg til å kunne protestere mot dommerens avgjørelse, med den mulige følge at avgjørelsen blir omgjort.

Går det som direktoratet har avgjort, vil imidlertid en endelig kontrakt for kjøring på Bergensbanen i opptil 11 år, fra om et år fra nå, ventelig bli undertegnet med Vy Tog under en seanse i Bergen fredag 20. desember.

Kontrakten for det som kalles Trafikkpakke 3 Vest vil nærmere bestemt gjelde strekningene Fjerntog Oslo S–Bergen, Regiontog Bergen–Voss–Myrdal samt Lokaltog Bergen–Arna.

Staten tar seg betalt

I motsetning til hva som er tilfelle for de to foregående konkurransene, der det ble konkurrert om å kjøre med minst mulige offentlige pengebidrag, har det i Trafikkpakke 3 Vest vært konkurrert om å tilby staten mest mulig penger for å få anledning til å operere persontogene.

Vy Tog ligger an til å betale staten inntil 2,2 milliarder kroner i løpet av den inntil 11 år lange kontraktsperioden.

Applaus fra ministeren

Samferdselsministeren selv, Jon Georg Dale, var blant dem som i dag fant grunn til å applaudere Vy Tog.

Samtidig snakket Dale pent om den omfattende jernbanereformen som han og politiske meningsfeller har drevet gjennom og som blant annet omfatter konkurranse om persontogtrafikken..

«Jernbanereformen med konkurranseutsetting har vært nødvendig, riktig og gir gode resultater», sa Dale og viste til at det for staten er snakk om å spare milliarder av kroner i årene fremover.

 

 

Aktuell lesing:

 

Sverige tungt inn på norske jernbanespor

Børsnoterte briter på norske togspor

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS