Du er her

Kronikker

  • Ikke lett for norske ITS-aktører å lykkes

    «Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.

     

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

  • Ny svensk transportplan – norske tilstander i Sverige

    Sveriges infrastrukturminister presenterte en ny svensk nasjonal transportplan i begynnelsen av juni. Planen er stor, for en svensk minister, og har vokst mye siden forrige plan. Den nye planen inneholder en stor satsing på vedlikehold av jernbane og de første skritt mot et lyntognett i Sverige.

  • Vi trenger hårete mål og gode virkemidler

    Utslippene fra nye personbiler er betydelig redusert i Norge. I årene framover er det nødvendig med samme utvikling innenfor for eksempel varetransport og tunge lastebiler. Det vil gi renere luft i byene, bedre klima og bidra til å innfri Norges forpliktelser i Parisavtalen.

  • Ønsketenkningen i klimapolitikken

    Det har senket seg et ekkokammer av ønsketenkning over hele det klimapolitiske ordskiftet. Det er lite rom for faglige innvendinger mot realismen i målene eller fraværet av mål-middel-analyse. Men det er usannsynlig at vi kan nå klimamålene uten en åpen og fordomsfri virkemiddelanalyse og -debatt.

  • Jernbane og arealpolitikk:

    Større forpliktelser mellom stat og kommuner

    Norge trenger sterkere virkemidler som gjør at statlig jernbanesatsing får større samfunnsnytte, fremholder kronikkforfatteren. I så henseende fremstår avtaler mellom staten og kommuner/regioner som et interessant virkemiddel, mener han.

  • Tid for et nordisk vegprisingssystem

    Norge trenger et vegprisingssystem, fremholder TØI-sjef Gunnar Lindberg i denne kronikken. I lys av hva NTP 2018–2029 skisserer i klimasammenheng, ser han at staten vil trenge inntekter til erstatning for dem som forsvinner med fossildrevne kjøretøyer, og at bompengesystemet i så måte er uegnet. For øvrig mener Lindberg at Norden bør satse på ett vegprisingssystem, til fordel for teknologiindustrien.

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • NTP 2018–2029:

    Store endringer på veien til Stortinget

    Arvid Strand ser i denne kronikken med kritisk blikk på regjeringens prioritering av vegprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029. Nå, like før NTP-en skal behandles i Stortinget, fastslår Strand at prioriteringen er markert annerledes – og det uten klare begrunnelser – enn den transportetatene hadde lagt opp til.

  • Hvilken politiker har vilje til å avskaffe trafikkdøden?

    Stortinget vedtok i 2001 Nullvisjonen som basis for norsk trafikksikkerhetspolitikk. Nå har det gått over 15 år, og Norge er fortsatt langt fra å komme i nærheten av null drepte og null skadde i veitrafikken.

Viser fra 11 til 20 av totalt 26 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS