Du er her

Kronikker

  • En nøkkel til nye transportløsninger:

    Mindre til betong, mer til kompetanse

    De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.

  • Skal vi bry oss om utslipp utenlands?

    Skal norsk klimapolitikk ta hensyn til utslipp utenlands? Svaret er nei dersom utslippet omfattes av et annet lands klimaforpliktelser, men kanskje ja dersom det er snakk om «herreløst» utslipp utenfor ethvert lands jurisdiksjon.

  • Allmenn veiprising – en nødvendig revolusjon

    Et system for allmenn veiprising vil i framtida kunne erstatte fem–seks av dagens bilavgifter. Systemet vil innebære betydelig lavere veitransportkostnader i distrikts-Norge.

     

     

  • Nord-Norgebanen bør aldri bygges

    Til tross for et sterkt ønske blant mange i nord, er det vanskelig å finne troverdige argumenter for hvorfor Nord-Norgebanen noen gang bør bygges.

  • Politikerne parterer jernbanen i hjel

    Jernbanen i Norge blir mer og mer fragmentert. Politikken er basert på en fundamental misforståelse av hvordan konkurransen i reisemarkedene fungerer.

  • Veiprising i Norge – slik bør prisene reguleres

    Den viktigste avgjørelsen som må fattes ved innføring av veiprising i Norge, er hvordan veiprisene løpende skal reguleres, mener TØI-direktør Gunnar Lindberg. Hans råd er at en uavhengig organisasjon opprettes for å gjøre jobben – riktignok basert på politisk vedtatte grunnregler.

     

     

  • Ikke lett for norske ITS-aktører å lykkes

    «Dessverre tør jeg påstå at det i dag er vanskeligere enn noensinne for norske ITS-selskaper å bygge en sterk posisjon i sitt eget hjemmemarked», skriver Håkon Volldal i denne kronikken.

     

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

  • Ny svensk transportplan – norske tilstander i Sverige

    Sveriges infrastrukturminister presenterte en ny svensk nasjonal transportplan i begynnelsen av juni. Planen er stor, for en svensk minister, og har vokst mye siden forrige plan. Den nye planen inneholder en stor satsing på vedlikehold av jernbane og de første skritt mot et lyntognett i Sverige.

  • Vi trenger hårete mål og gode virkemidler

    Utslippene fra nye personbiler er betydelig redusert i Norge. I årene framover er det nødvendig med samme utvikling innenfor for eksempel varetransport og tunge lastebiler. Det vil gi renere luft i byene, bedre klima og bidra til å innfri Norges forpliktelser i Parisavtalen.

Viser fra 11 til 20 av totalt 32 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS