Du er her

På veien

  • Kommunalt ansatte i Oslo:

    P-restriksjoner kan komplisere jobbreisen

    Dersom man skal redusere bilbruken på arbeidsreiser utført av ansatte i Oslo kommune, vil parkeringsrestriksjoner være det mest effektive middelet, viser vår forskning. Men den viser også at mange av de kommuneansatte vil bli påført store ulemper dersom de skal ta i bruk andre transportmidler enn bil til og fra jobb.

  • En fremadstormende bussaktør

    I 2011 satt tre unge idealister i München og drodlet over hvordan de kunne knekke det tyske jernbanemonopolet på fjerntrafikk. Svaret var et eget buss-selskap. Nå er de selv blitt så å si monopolister, med en rundt 95 prosents markedsandel på bussreiser i Tyskland.

  • Brexit – og noen norske transportutfordringer

    Selv om UK har sagt at de ønsker en omfattende avtale med EU om varer, men ikke om tjenester, er det grunn til å regne med at det blir inngått transportavtaler mellom EU og UK etter Brexit. Her er det viktig at Norge – sterkt avhengig av en omfattende utenrikshandel – sikrer seg tilfredsstillende løsninger.

  • Fra vei til tog og skip – et grensekryssende eksempel

    LITT AV HVERT: Istedenfor å bli kjørt med lastebil hele veien fra Trondheim til Wien, skal papirleveranser fra Ranheim Paper & Board heretter transporteres praktisk talt fra ende til annen med godstog og skip.

     

  • Tysk satsing på ren byluft

    LITT AV HVERT: Fem byer i Tyskland skal ved hjelp av statlig pengeinnsprøytning forbedre luftkvaliteten ved å gjøre kollektivtransporten og bruken av sykkel mer attraktiv.

  • Reduserte utslipp

    LITT AV HVERT: Mengden klimagassutslipp fra veitrafikken i Norge i fjor utgjorde 8,8 millioner tonn, ned fra 9,7 millioner tonn året før, melder Statens vegvesen med henvisning til foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå.

     

  • En kanskje dårlig nyhet for postmannen …

    LITT AV HVERT: Det kan tenkes at ikke enhver postkvinne og postmann av den tradisjonelle typen ser nyheten som god – denne nyheten som forteller om avduking av Postens selvkjørende brev- og pakkerobot.

  • Ikke fullt så feil, dette klimaregnskapet vårt

    Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.

  • Hurtigbåt, en mulig løsning på et køproblem

    LITT AV HVERT: En hurtigbåtforbindelse mellom Ågotnes og Bergen blir sett som et mulig tiltak mot stadig lengre køer på hovedinnfartsåren mellom Sotra og Bergen. Hordaland fylkeskommune utreder kostnader og nytteverdi ved en slik båtrute.

  • Feil klimaregnskap for næringstransport i Oslo

    Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS