Du er her

På veien

  • Nye Veiers nye sjef

    LITT AV HVERT: Anette Aanesland (52) er ansatt som adm. direktør i det statlige veibyggingsselskapet Nye Veier, etter å ha vært direktør for teknologi og utbyggingsstrategi i selskapet fra det ble etablert i 2016.

     

  • Ekspertutvalg søker forklaring på raset over E18

    LITT AV HVERT: Et ekspertutvalg er nedsatt for å finne ut hva som forårsaket det store steinraset sist fredag kveld over en nesten ny motorveistrekning ved Larvik.

     

  • Finlands nye transportminister

    LITT AV HVERT: Et halvår etter at Sanna Marin ble transport- og kommunikasjonsminister i Finland, fremstår hun nå som landets nye statsminister – mens Timo Harakka har overtatt transportministerstolen.

  • Tog for lastebil

    LITT AV HVERT: Mye varetransport nord i landet er i ferd med å bli flyttet fra veien til jernbanen, melder matvaregrossisten ASKO, som tilhører dagligvareaktøren NorgesGruppen.

     

  • Investeringer i samferdsel – lønnsomme for hvem?

    Fordelingshensyn er trolig viktige i beslutninger om samferdselsprosjekter og andre offentlige investeringer, særlig hensynet til geografisk fordeling. Dette taler for at slike hensyn også bør få en mer sentral plass i utredningene.

  • Rapport om smart håndtering av transportutfordringer

    LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.

  • Også i Danmark …

    LITT AV HVERT: Danmark er ikke først ut i verden i denne sammenheng, men nå har landets myndigheter for første gang gitt tillatelse – og den gikk til Aalborg Kommune – til å utføre et forsøk med selvkjørende minibusser i blandet trafikk.

  • Krappe kurver kan være bra for trafikksikkerheten

    I krappe kurver øker ulykkesrisikoen. Jo krappere en kurve er, desto høyere risiko. Men, paradoksalt nok, kan en veg som hovedsakelig består av krappe kurver være sikrere enn en veg med få slike kurver. De mange kurvene vi finner på norske veger kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge.

     

  • Strid om bilreparasjoner:

    Samme krav til menig som profesjonell

    NBFs krav om at trafikksikkerheten må ivaretas i regulering av bilverkstedene har skapt oppstandelse. For å være tydelig: NBF vil ikke kompetente hobbymekanikere til livs, snarere tvert imot. Men det må være samme krav til menig som profesjonell: Trafikksikkerheten må ivaretas.

  • Nullvisjon, trafikksikkerhet og veivedlikehold

    «Salting på snøføre i kombinasjon med brede vinterdekk = ukontrollert sørpeplaning = livsfarlig!», skriver innsenderen av dette debattinnlegget.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS