Du er her

På veien

  • Nye koronakroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: Regjeringen foreslår i dag overfor Stortinget at flere statlige kroner enn tidligere besluttet settes inn for å holde liv i samferdselssektoren gjennom koronakrisen.

  • 25 nye ladeanlegg for elbiler i nord

    LITT AV HVERT: Statlig støttet utbygging av 25 anlegg for hurtiglading i Troms og Finnmark skal gjøre det mer attraktivt å være elbilist nord i Norge.

  • Superfortau – nytt tiltak til å fremme gåing

    I Danmark har rådgivningsselskapet Via Trafik tatt i bruk betegnelsen «Superfortau», og det foreslår at det betegnelsen står for, innføres i verktøykassen for fremme av gåing. «Betegnelsen kan også ha store relevans for Norge», skriver artikkelforfatteren.

     

  • Ny innsikt i hva som kan få flere til å sykle

    LITT AV HVERT: En spørreundersøkelse der syklister i ni norske by- og tettstedsområder svarte, gir ifølge Statens vegvesen et godt grunnlag for etatens videre arbeid med å få flere til å sykle – og flere til å gå.

  • Norsk satsing på produksjon av elbilbatterier

    LITT AV HVERT: Et nytt norsk selskap – drevet frem av Miljøstiftelsen Bellona, energileverandøren Agder Energi og investoren Bjørn Rune Gjelsten – satser på en industrietablering for produksjon og internasjonalt salg av elbilbatterier, ifølge en pressemelding fra Agder Energi i dag.

  • Hordfast – eller ikke Hordfast

    LITT AV HVERT: Fylkespolitikerne i Vestland klarer ikke å enes om prioriteringen av Hordfast, brosambandet som er tenkt å forbinde Bergenshalvøyen med Stord og er et av de store prosjektene som skal gjøre Kyststamveien mellom Bergen og Stavanger fergefri.

  • TØI-sjef Gunnar Lindberg på vei «ut i det ukjente»

    LITT AV HVERT: Sjefen i Transportøkonomisk institutt (TØI), direktør Gunnar Lindberg (58), meddelte i ettermiddag sine medarbeidere at han har sagt opp stillingen, forklart med at «etter syv år trenger jeg å gjøre noe nytt.»

  • Selvkjørende kjøretøyer i et trafikksystem

    Mye tyder på at selvkjørende kjøretøyer vil forbedre effektiviteten og sikkerheten i norsk samferdsel. Samtidig vet vi at ny teknologi både påvirker og påvirkes av et komplekst samspill mellom sosiale og strukturelle komponenter i systemer, på måter som er vanskelig å forutse.

  • NTP, en sak for folket

    LITT AV HVERT: Mannen i gata så vel som profesjonelt interesserte skal via et «digitalt folkemøte» i kveld ha anledning til å fremme synspunkter på hva Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør inneholde.

  • Bør førerstyrt bilkjøring forbys?

    En versjon av kardemommeloven «synes å være utgangspunktet for moralfilosofiske drøftinger av om det fortsatt skal være lov å kjøre bil når selvkjørende biler er blitt sikrere enn biler kjørt av mennesker», skriver kronikkforfatteren.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS