LITT AV HVERT: Forskere ved Oslo-baserte Transportøkonomisk institutt (TØI) er blant dem rundt om i verden som i disse koronatider arbeider annerledes enn før – noen av TØI-forskerne inviterer eksempelvis all verden til å overvære lunsjforedrag via nettet.
Tiden med bred og tverrpolitisk enighet om den aller viktigste saken for oss som bor i Osloregionen er forbi. Den tok brått slutt på ettermiddagen torsdag 23. april 2020. Fire år, seks måneder og to dager etter at Raymond Johansen ble byrådsleder.
«Landet har ikke råd til å la norske anleggsarbeidere gå arbeidsledige, mens utenlandske selskaper er i full drift på norsk jord», skriver Anita Johansen i dette debattinnlegget, idet hun viser til at Statens vegvesen har kvalifisert tre utenlandske selskaper til å konkurrere om utbyggingen av Sotrasambandet.
LITT AV HVERT: Syv mennesker omkom i veitrafikken her i landet i april, ned fra 13 trafikkomkomne i april i fjor, ifølge foreløpige tall i dag fra Trygg Trafikk.
LITT AV HVERT: Koronakrisen gjør at bystyret i Bergen ikke får uttale seg om den nye NTP-en. Knapp frist gjør at det blir vanskelig for Bergen kommune å gi en samlet uttalelse i tide.
LITT AV HVERT: Etter at to ruter med selvkjørende Ruter-busser tidligere er etablert i Oslo, på Akershusstranda og Nedre Bekkelaget, planlegges en tilsvarende rute åpnet til høsten i Ski i Nordre Follo.
Samferdselen er gått i dvale. Hvor lenge skal det vare? Det avhenger av utviklingen i koronapandemien. Av særlig betydning for oss her i steinrøysa er smitteutviklingen på begge sider av Kjølen og tiltakene for å begrense spredningen.
LITT AV HVERT: Tyskerne skrur nå trafikkbøtene kraftig opp. Råkjøring, feilparkering og manglende påpasselighet og hensyn overfor syklister og fotgjengere kan nå bli en kostbar affære.
LITT AV HVERT: Bergen kommune har bestemt at statens bompengeforlik – tilskuddet som regjeringen vedtok i fjor til å redusere bompengetakstene – helt og holdent skal gå til utslippsfrie biler.
I lys av samferdselsminister Knut Arild Hareides budskap om prioritering av klima og trafikksikkerhet må Hareide «avvise ideene om høyere fart og bygging av smal firefelts motorvei istedenfor to-/trefeltsvei med midtrekkverk», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget. «Noe annet ville vært oppsiktsvekkende», tilføyer han.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern