Nordmenn har i mange år flirt litt over nivået på trafikkbøter i Tyskland. Fartsbøter eller bøter og forelegg for andre trafikkforseelser ser heller ikke ut til å ha hatt noen avskrekkende virkning på tyske bilister.
Nå skal det bli annerledes. Fra og med i dag, den 28. april, justeres satsene opp for trafikkforseelser som er fastlagt i den tyske Trafikkbotkatalogen (Bußgeldkatalog-Verordnung – BKatV) .
Bøter som kan svi …
Mange av bøtesatsene økes med 50-70 prosent og ender mellom 500 og 1000 kroner, et nivå som nok vil svi litt for mange trafikanter.
Samferdselsminister Andreas Scheuer sier i en pressemelding at endringene skal bedre forholdene for «de svakere trafikantene».
Departementets forslag til nye regler var imidlertid ikke godt nok og ble betydelig oppjustert under behandlingen i Forbundsdagen og Forbundsrådet. Spesielt representantene for delstatene i Forbundsrådet sørget for oppjustering av bøtesatsene.
Men Trafikkbotkatalogen møter allerede sterk motstand fra blant annet bilorganisasjonene og fra det fridemokratiske partiet.
Førerkort i fare
Foreningen «Mobil in Deutschland» kaller det en «førerkortmakuleringsmaskin» fordi mange forseelser ikke lengre utelukkende «belønnes» med en bot, men også med prikker, og åtte prikker er nok til inndragelse.
Blant de mange forseelser som nå medfører bøter på 50, 60, 70, 80 og flere euro er parkering på fortau og i sykkelfelt (øker fra 20 til 55 €), dobbeltparkering (øker fra 20 til 55 €) og parkering på handikapplasser (fra 35 til 55 €).
Det innføres nye regler for eksempel for forbikjøring av syklister, fotgjengere og elektriske sparkesykler. Mens det før het at bilister skulle holde «tilstrekkelig» avstand, gjelder nå 1,5 meter i byer og tettsteder og 2,0 meter utenfor.
Også reaksjonene på fartsoverskridelser strammes til, og fartsbøtene både i byer og utenfor tettbygd strøk mer enn fordobles.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen