Du er her

På veien

  • En tommel opp for trinnvis Alnabru-utvikling

    LITT AV HVERT: En trinnvis utvikling av godsterminalen på Alnabru i Oslo, dessuten en eventuell fremtidig avlastningsterminal på Hauerseter ved Gardermoen – dette er hva en konseptvalgutredning (KVU) utarbeidet for Samferdselsdepartementet anbefaler.

  • Ryfast åpnet etter åtte års bygging

    LITT AV HVERT: Det omfattende vei- og tunnelprosjektet Ryfast – Norges største sådanne, ifølge Statens vegvesen – ble offisielt åpnet for trafikk i ettermiddag.

  • Forskere vil vite hva «fri fart» på Autobahn koster

    Som eneste land i Europa har Tyskland fortsatt «fri fart» på størstedelen av sitt overordnede motorveinett, Autobahn-nettet, men nå vil trafikk- og ulykkesforskere vite hva kostnadene er. De krever at regjeringen tar initiativ til en omfattende, vitenskapelig studie om innføring av en generell fartsgrense på Autobahn og hvilke følger en tempolimit på 130 km/t vil ha for trafikksikkerhet og miljø.

  • Har vi råd til selvkjørende biler?

    Selvkjørende biler blir dyrere enn dagens biler. Hvor mye dyrere vet vi ikke sikkert, men studier antyder 100 000–400 000 kroner dyrere (etter dollarkurs på 10 kr). Har vi råd til det, og er vi villige til å spandere så mye ekstra på en bil? Studier som er gjort til nå, tyder på at bare noen få vil kjøpe en selvkjørende bil som er så mye dyrere enn en konvensjonell bil.

  • Bergen:

    Et mulig nei til turistbusser i bykjernen

    Før koronaen stengte ned Norge, gikk byrådet i Bergen inn for en prøveordning som vil bety at indre bykjerne, kjent ikke minst for Bryggen og Fisketorget, stenges for turistbusser i sommer. Bystyret har ennå ikke tatt stilling til dette, men det synes uansett klart at koronaen i stor grad vil redusere den normale sommerbølgen av turister til Bergen –  og dermed behovet for turistbusskjøring.

  • Slik skal korona-millioner til riksveiene fordeles

    LITT AV HVERT: Etter at Stortinget før påske bevilget 600 millioner kroner til ekstra vedlikehold av riksveier, for å holde økonomien i live under koronakrisen, har Statens vegvesen avklart hvordan pengene skal brukes.

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Ikke alt blir selvkjørende – det er et problem

    Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?

  • Ny bompengering i Bergen har ikke gitt ønsket effekt

    Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken. Beregninger som Statens vegvesen har sluppet (før koronatiltakene ga trafikknedgang, red. anm.), viser imidlertid at allerede et halvt år senere ligger trafikknedgangen bak skjema.

  • En hjelpende dansk hånd til veileverandører

    LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet fremskynder betalinger til private leverandører for å hjelpe dem i en tid da næringslivet sliter økonomisk som følge av koronaviruset.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS