Du er her

På veien

  • Fornyet satsing på en nordeuropeisk megaregion

    LITT AV HVERT: Skandinaviske og nordtyske politikere satser på ny fart i et arbeid som kan resultere i «en grønn megaregion i Nord-Europa.»

     

  • Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

    Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.

  • Stadig mer forskning om elbiler

    Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne. De beretter om stadig mer forskning internasjonalt om elbiler, og de ser at politikere er blant dem som trenger innsikt i forskningsresultatene.

  • Grønt lys for tunnel-fartsmåling

    LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart – såkalt streknings-ATK – i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.

  • Trafikkfarlige vindusstolper i moderne biler

    Brede vindusstolper foran på moderne biler – de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene – kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.

  • Lønner ikke trafikksikkerhet seg?

    For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak – eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer – som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen. Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.

  • Nytt tiltak for bedre trafikksikkerhet

    LITT AV HVERT: Organisasjonen MA – Rusfri Trafikk er blant dem som gleder seg over grønt lys fra Stortinget for rettsmedisinsk obduksjon av alle som omkommer i den norske veitrafikken.

     

  • Mange muligheter – og vanskelige valg

    Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.

  • Bil og veg bør ikke gi jernbankutt

    DEBATT: «Det blir feil å bruke teknologiutvikling på bil og veg som argument for å kutte og begrense utbygging av jernbanen og lokal kollektivtrafikk», skriver Kjell Erik Onsrud.

  • En nøkkel til nye transportløsninger:

    Mindre til betong, mer til kompetanse

    De kommende års norske transportforskning bør sette mennesket, ikke teknologien, i sentrum og frembringe transportløsninger som gir oss et godt liv – og et næringsliv som er internasjonalt konkurransedyktig innen levering av slike løsninger.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS