De to statlige veiutbyggerne, Statens vegvesen og Nye Veier, er uenige om trasévalg for fergefri forbindelse – kjent som Hordfast – mellom Stord og Bergenshalvøyen. Statens vegvesen anbefaler en lang bro som gir kortest vei, mens Nye Veier anbefaler en kortere bro lenger inne i fjorden.
LITT AV HVERT. Mange forbrukere i Europa og Asia er innstilt på at de i løpet av det kommende tiåret vil ha tilgang til bil på andre måter enn selv å eie bil, viser en rapport fra mobilitetsaktøren Avis Budget Group.
Kursing og aktiv oppfølging av kjøreadferd kan gi betydelige reduksjoner i drivstofforbruk, kostnader og utslipp. En minipilot, der en gruppe yrkessjåfører fikk kursing i økonomisk kjøring og aktiv oppfølging i etterkant, viste en reduksjon i drivstofforbruk på 7–8 % målt mot en kontrollgruppe som kjørte de samme bilene og rutene.
LITT AV HVERT: Transport- og logistikkselskaper i Nederland oppfordrer landets myndigheter til å ta grep som kan gjøre slutt på en voksende og pengeslukende trengsel på veinettet.
Artikkelforfatteren ser nærmere på sikkerheten i veitransporten. «Vi mangler rett og slett forklaringsmodeller som gjør oss i stand til å beskrive hva som skal til for at det skal gå bra», skriver han – og presenterer så sine tanker om hva «en slags omvendt ulykkesmodell» bør inneholde.
LITT AV HVERT: Ny asfalt som legges på statlige danske veier neste år skal være av den klimavennlige typen, melder Transport- og Boligministeriet.
LITT AV HVERT: En fremtidsrettet godsterminal i Trondheimsregionen bør etableres ved at den eksisterende terminalen på Heggstadmoen ved Heimdal blir utbygget for anslagsvis 1,78 milliarder kroner, anbefaler Jernbanedirektoratet.
Det pågår en unik datafangst fra lastebiler i Norge. Nær 620 lastebiler gir for tiden fra seg data om GPS-posisjoner og motorytelser. Det skjer i et TØI-ledet kompetanseprosjekt for næringslivet og kan bidra til at godstransport med lastebil blir mer effektiv og mindre miljøbelastende.
LITT AV HVERT: Etter at Statens vegvesen i september så fare for at veitunnelprosjektet E39 Rogfast ikke kunne gjennomføres innenfor eksisterende økonomiske rammer, har usikkerheten omkring prosjektets fremtid vokst ytterligere.
LITT AV HVERT: Som så mange ganger tidligere rundt om i verden: Et stort veiinfrastrukturprosjekt – denne gang E4 Förbifart Stockholm – viser seg å bli mye dyrere og langt mer tidkrevende enn meningen var.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern