LITT AV HVERT: Årets versjon av den EU-drevne Europeisk mobilitetsuke – European Mobility Week, 16.–22. september – er i gang, med en god del aktiviteter i Norge inkludert.
De er tilnærmet lydløse og kommer susende forbi, innimellom med to personer på én sparkesykkel. Det ser farlig ut. Men hvor farlig er det egentlig? Hva gjør det med folkehelsa hvis vi bytter ut gange med elsparkesykling? Og hva med klimaavtrykket? Og miljøet – det kan jo umulig være bra med alle disse elsparkesyklene som står og ligger spredt rundt omkring i sentrum?
LITT AV HVERT: Yrkestrafikkforbundet, der bussjåfører og andre yrkessjåfører inngår i medlemsmassen, ønsker totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfelt.
LITT AV HVERT: Tidlig i sin karriere som Danmarks transportminister, han tiltrådte i slutten av juni, er Benny Engelbrecht i dag i Oslo for å plukke opp kunnskap om norsk satsing på elbiler og annen grønn mobilitet.
LITT AV HVERT: Danmark tar i dag i bruk tøffere reaksjoner enn hittil mot ulovlig bruk av mobiltelefon og andre kommunikasjonsapparater under kjøring av motoriserte transportmidler.
LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at elsparkesyklene glir mest mulig problemfritt inn i bytrafikken? Et forestående møte mellom samferdselsminister Jon Georg Dale og utleiere av elsparkesykler kan tenkes å bidra til gode svar.
Transport koster årlig tyske skattebetalere 149 milliarder euro som ikke dekkes av vei- og bensinavgifter eller på annen måte av transportører og trafikanter selv. Veitrafikken genererer 94,5 prosent av disse kostnadene, i stor grad på grunn av ulykker og klimabelastning.
Tall fra Statens vegvesen, inklusive foreløpige tall for sommermånedene, viser at 65 mennesker mistet livet i trafikken i Norge i månedene januar–august, opp fra 62 omkomne i samme periode i fjor.
Bare 17 % av trafikkskader som behandles av lege eller sykehus kommer med i vår offisielle statistikk over vegtrafikkulykker, som bygger på politiets rapporter. Selv for alvorlige skader er rapporteringsgraden bare 37 %. Det eneste tallet vi kan stole på, er antall drepte.
LITT AV HVERT: Mens farer knyttet til bruk av elsparkesykler og mulige myndighetstiltak for å regulere bruken av dem er et hett tema, har en av elsparkesykkel-utleierne i Oslo lansert en kampanje mot promillekjøring med det populære fremkomstmiddelet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern