LITT AV HVERT: Jon Georg Dale, samferdselsministeren, foreslår økte fartsgrenser på en håndfull veistrekninger rundt om i Norge og ser at økningene kan være et faktum i løpet av september.
«Det slår meg at Norge på mange måter representerer et samfunn andre drømmer om, ikke bare når det gjelder velferd, likestilling og bruk av fornybar energi, men også når det gjelder elektrifisering i ulike deler av transportsektoren», skriver artikkelforfatteren. «Det må vi fortsette med, for det inspirerer andre.»
LITT AV HVERT: Et sensorsystem i veibanen på den nye motorveistrekningen E18 Tvedestrand–Arendal samler inn trafikk- og kjøretøydata og kan dermed bidra til «mange positive effekter», melder det statlige veibyggingsselskapet Nye Veier.
LITT AV HVERT: Etter gjennom noen tiår å ha vært kjent på folkemunne som Norges oljehovedstad, er Stavanger blitt kåret som Norges elbilhovedstad 2019.
LITT AV HVERT: Stavanger ble i dag tildelt Mobilitetsprisen 2019 og fikk da betegnelsen «Norges smarteste by», forklart med «sitt offensive og nytenkende arbeid innen mobilitet.»
Nye prognoser viser en tredobling av global transport fram mot 2050. Gunnar Lindberg, direktør ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), mener dette er dyster lesning fra International Transport Forum (ITF).
Mye tyder på at elsparkesykkelen gir særlig høy ulykkesrisiko. Men ulike tiltak og regler for bruken kan trolig redusere risikoen. Slike tiltak og regler er i liten grad innført i Norge, i motsetning til i flere andre land, blant dem Danmark. Det vil derfor ikke overraske hvis det blir flere elsparkesykkel-ulykker i Norge enn i Danmark.
LITT AV HVERT: Bompengeringen i Bergen har vært gjennom mange forviklinger og mye frem og tilbake i løpet av første halvår i år.
LITT AV HVERT: Rekken av dem som sier nei til ny tunnel under Oslofjorden og heller vil ha bro, vokser ytterligere: Nå sier interessegruppen Vegforum Øst–Vest det samme.
Robotaxier – slike som Tesla-sjef Elon Musk forventer i trafikk neste år – kan bety mer bilbruk og for Norges del undergrave målsettingen om at persontransportveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk samt sykkel og gange, poengterer artikkelforfatterne. Ikke desto mindre ser de at robotaxier kan være positive for samfunnet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern