Du er her

  • Hjem
  • /
    Kartlegging via sensorsystem i motorveibanen

Kartlegging via sensorsystem i motorveibanen

LITT AV HVERT: Et sensorsystem i veibanen på den nye motorveistrekningen E18 Tvedestrand–Arendal samler inn trafikk- og kjøretøydata og kan dermed bidra til «mange positive effekter», melder det statlige veibyggingsselskapet Nye Veier.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Blant de aktuelle effektene er reduserte køer og reisetider, ifølge selskapet.

Det poengterer at sensorsystemet er utviklet med hensyntagen til personvernet og dermed ikke registrerer enkeltpersoner.

«Nye Veier skal være en fulldigital innovativ kraft i bransjen – drevet av data for å skape samfunns- og trafikantnytte», forklarer selskapet i en nyhetsmelding, der det tilføyer:

«Vi har derfor et behov for å samle, koble og analysere data om ulike trafikantgrupper for å bidra til økt sikkerhet, bedre kvalitet, lavere kostnader, raskere utbygging, bedre drift og vedlikehold.»

Nye Veier skriver at «sensorsystemet måler blant annet hastighet, luketid, kjøreretning, veitemperatur, og kjøretøyklassifisering», foruten at det teller biler «langt enklere og mer treffsikkert enn dagens dyre og vedlikeholdskrevende tellesløyfer.»

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS