Etter at Arvid Strand skrev kritisk om NTP-dokumenters i hans øyne mangelfulle redegjørelse for måloppnåelse, ble han møtte med en kritisk kommentar fra Marika Kolbenstvedt. Her gir Strand sin kommentar til hva Kolbenstvedt skrev.
«Opp gjennom årene har vi fått en rekke helt konkrete fakta både om positive og negative resultater for ulike mål» i NTP-sammenheng, skriver Marika Kolbenstvedt. Hun kaster et kritisk blikk på hva Arvid Strand har skrevet i en artikkel om NTP-dokumenter.
LITT AV HVERT: Statens vegvesen har overlevert Samferdselsdepartementet et forslag om interne omveltninger, inkludert en kraftig nedbemanning, forklart med ansvarsoverføring til fylkeskommunene samt med digitalisering og generelle krav til effektivisering.
LITT AV HVERT: Så er det blitt virkelighet, det som ble forespeilet for noen måneder siden, at små selvkjørende elbusser er i trafikk sentralt i Oslo.
I vår lanserte Bergen kommune en ny Kommuneplanens Arealdel (KPA). Det er en omfattende og ambisiøs plan for fremtidens Bergen. En del av premissen til den nye planen er at Bergen skal bort fra en bilbasert byutvikling.
Grunnlagsdokumenter og stortingsmeldinger knyttet til Nasjonal transportplan (NTP) forteller mye om hva som ønskes oppnådd i en forestående planperiode – men lite om hva som faktisk ble oppnådd i en foregående periode.
Verdien av raskere godstransport varierer mye mellom ulike varer, og er høy blant annet for fersk fisk. Nye tall for verdien av spart transporttid gir et bedre grunnlag for å beregne lønnsomhet av tiltak som gagner godstransporten.
LITT AV HVERT: Elbiler og andre elektrifiserte transportmidler vil ikke gi noen stor økning i strømforbruket i Norge de kommende to tiårene, anslår Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
LITT AV HVERT: Vegtilsynet har sett nærmere på den statlige veibyggeren Nye Veier AS, Statens vegvesens konkurrent, og kommet frem til at den unge aktøren ikke ivaretar trafikksikkerheten i utbyggingsområdet E6 Innlandet.
I snitt blir rundt 20 motorsyklister hvert år drept på norske veier. Skal vi bare tillate at det fortsetter å skje? Hvis det viser seg at færre trafikkstasjoner kan føre til bedre trafikksikkerhet, skal vi da la være å gjennomføre reduksjonen?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern