Etter 100 år med bilferjer siden den første kom i drift i 1919, er denne transporten inne i det som må sies å være en dramatisk endring.
LITT AV HVERT: Gamle NSB-togdekorasjoner, den gamle NSB-appen, den gamle NSB-nettsiden og annet som er NSB-merket ble i dag formelt klarert for å gå over i historien.
LITT AV HVERT: Et utkast til byvekstavtale for Trondheimsområdet ble før helgen overlevert til statssekretærene Anders Werp, Samferdselsdepartementet, og Lars Jacob Hiim, Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
LITT AV HVERT: Det finnes allerede mye transportinfrastruktur i lille Danmark, og mye mer bør det ifølge landets regjering bli.
LITT AV HVERT: Ledende personer i det statlige buss- og togoperatørkonsernet NSB har tatt fantasi og penger i bruk og kommet frem til at virksomheten skal markedsføre seg med et nytt navn, Vy.
LITT AV HVERT: Manglende rekkverksbolter langs flere riksveier førte til at Vegtilsynet åpnet tilsynssak mot Vegdirektoratet, ifølge en nyhetsmelding fra Vegtilsynet i dag.
Kjell Werner Johansen ser i denne kommentaren gode begrunnelser for samferdselsminister Jon Georg Dales lanserte nyorganisering av arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP).
Gjennom aktiv styring av utbyggingskostnad og fokusering på samfunnsnytte under forprosjektfasen ønsker Nye Veier AS å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i prosjektene de er ansvarlige for.
Etter at et nytt selskap tok over den sterkt trafikkerte fergestrekningen mellom Halhjem og Sandvikvåg på E39, har passasjerer, bilister og nyttetrafikk måttet akseptere forsinkelser og kanselleringen nærmest daglig.
Det finnes mye kunnskap om tiltak som virker for å få mer miljøvennlig transport i byene, men vi ser ofte at slike tiltak ikke blir implementert, mens kanskje tiltak vi vet har mindre effekt, blir implementert. Spørsmålet blir: Hvorfor gjør vi ikke mer av det som virker og mindre av det som ikke virker?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern