LITT AV HVERT: Store statlige Posten stikker seg igjen frem som foregangsfigur hva elektrifisering av kjøretøyparken angår, denne gang ved å ta i bruk fire store elvarebiler.
Naturvernere og lastebileiere på Vestlandet har funnet hverandre i en uvanlig konstellasjon. De har gått sammen for å stanse utbyggingen av den påtenkte E39-forbindelsen Hordfast.
LITT AV HVERT: Noen mener at den nye Hålogalandsbrua nord for Narvik, den som ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg i dag, er en bok verdt. Og en bok, nyutgitt, er da også skrevet om den.
LITT AV HVERT: Teknologi som gjør det mulig å forutse isdannelse på veien, dessuten teknologi for selvkjørende anleggsmaskiner – dette skal forsøksvis utvikles som ledd i byggingen av ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal.
Dersom østalternativet velges for ny E8 ved Ramfjorden i Tromsø, vil det ifølge Olav Ellevset og Stein Fyksen bli demonstrert «hvor lite vekt samferdselsministeren og regjeringen legger på økonomiske rasjonelle hensyn i norsk vegutbygging.» Ellevset og Fyksen ser vestalternativet som «en klar vinner.»
LITT AV HVERT: Statens vegvesen har offentliggjort sine planer for ny bro over Nordfjord. Den dagen den måtte stå ferdig, vil broen kutte reisetiden mellom Bergen og Ålesund med én time.
Et sikkerhetsarbeid som kun styres etter ulykkesstatistikk har ikke potensial til å nå noen nullvisjon for ulykker. Vi trenger også kunnskap for å forstå hva som skaper sikker transport.
Fart er viktigere for trafikksikkerheten enn noensinne. Det viser en oppsummering av studier av sammenhengen mellom fart og trafikksikkerhet som er gjort etter 2000. Fartsnedgangen på norske veger etter 2006 har redusert antall drepte med 20 %.
LITT AV HVERT: Med rask bistand fra Stortinget, og gitt at mye på den ene og andre måten klaffer, kan Norge i 2040 «være 85 prosent elektrisk», ifølge et budskap utbasunert av miljøstiftelsen Bellona og bransjetalerøret Elektroforeningen.
Har Stortinget gått fra sans og samling? Vil ansatte flykte, fagmiljøer forvitre og kostnadene for fylkesvegene eksplodere? Skrekkscenariene er mange i debatten om å overføre ansatte i Statens vegvesen til fylkeskommunene fra 2020.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern