LITT AV HVERT: Statens vegvesen og rederiet Norled AS signerte i dag den tidligere varslede avtalen om bygging av det partene betegner som «verdens første hydrogen-elektriske ferge.»
DEBATT: Satellittbasert veiprising for tungtransport, som nå utredes, og kanskje senere for hele transportsektoren, er ingen god idé og bør konsekvensvurderes, mener innsenderen, som i dette innlegget forklarer hvorfor.
Det totale antall drepte og hardt skadde i veitrafikken i Norge i 2017 er registrert til 771, noterer Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Han ser at tallet kunne være nær fire ganger så stort hvis eneulykker med syklister og fotgjengere hadde kommet med i statistikken.
LITT AV HVERT: Bare en fjerdepart av bileierne i Norge har satt seg grundig inn i egen bils tekniske finesser – finesser som kan bidra til sikkerhet, effektivitet og komfort – vier en undersøkelse utført for Autobransjens Leverandørforening (ABL).
LITT AV HVERT: Over 60 prosent av rundt 150 000 nye personbiler som ventes solgt i Norge i 2019 vil være ladbare, spår Bilimportørenes Landsforening (BIL).
LITT AV HVERT: Et foreløpig tall fra Statens vegvesen viser at 108 mennesker mistet livet i veitrafikken her i landet i 2018, to flere enn i 2017, som endte med et rekordlavt antall trafikkomkomne.
Artikkelforfatteren har 12 år bak seg som trafikksikkerhetsforsker ved TØI og ser at trafikksikkerheten i Norge i denne perioden er blitt kraftig forbedret. «Å ha vært en del av denne ‘suksesshistorien’ er et privilegium», skriver han i dette tilbakeblikket – før han reiser tilbake til sitt Danmark for å ta fatt på andre oppgaver.
Glansbildet av fremtidens mobilitet er at du kan designe ditt eget skreddersydde tilbud som er tilpasset deg og ditt behov.
LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet ser at ny teknologi i nye biler åpner muligheter for smalere kjørebaner og setter i gang forsøk for å finne ut hvor smale banene kan gjøres uten at det går på sikkerheten løs.
Elbilen har mange positive sider, og mange nordmenn er litt stolte av at Norge er verdensledende på å ta den i bruk. Men, som fredsprisvinner Denis Mukwege denne uken minnet oss om, råvarer til elbilen vokser ikke på trær. Og hva skal vi gjøre med alle de brukte elbilbatteriene? Litt mer om utfordringer, muligheter og løsninger knyttet til elbilbatterier, kan du lese her.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern