Smalere kjørebaner vil gi bedre plassutnyttelse og bedret fremkommelighet, poengterer direktoratet.
Direktoratet skriver på sine nettsider at biler med Lane Keeping Assistance (LKA) kan holde seg innenfor kjørebanen «mer presist enn hvis et menneske styrer bilen.»
Rundt ni prosent av alle solgte nye biler i Danmark i 2017 var utstyrt med LKA, ifølge direktoratet, som forventer en voksende andel.
En av mulighetene direktoratet ser er at veier kan få en ekstra smal kjørebane forbeholdt biler med LKA-teknologi.
Tidligere forsøk har ifølge direktoratet vist at biler med LKA-teknologi kan håndtere en typisk kjørebanebredde på motorveier på 3,5 meter, men at de får problemer hvis bredden reduseres til 2,5 meter. Spørsmålet som skal besvares med nye forsøk, er hvor smertegrensen går.
De nye forsøkene skal utføres med tre-fire LKA-utstyrte biler som skal kjøre på fem 200 meter lange strekninger med varierende kjørebanebredder på mellom 2,5 og 3,0 meter.
Resultatene skal brukes til direktoratets arbeid med å finne «nye løsninger på den økende trengselen på veiene og til planlegging av fremtidens infrastruktur.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen