Du er her

På veien

  • Bensinstasjonenes priser svinger ikke som før

    REPORTASJE: Det siste året har mønsteret for svingninger i drivstoffprisene som møter kundene på landets bensinstasjoner endret seg. Tidligere varierte prisene syklisk i løpet av uken, med faste topper mandager og torsdager. Siden november i fjor ligger prisene jevnere gjennom uken.

     

  • Nord-Norge henger bedre sammen enn før

    LITT AV HVERT: Den rundt 350 kilometer lange hovedveien mellom Alta i øst og Tromsø i vest er blitt litt enklere og raskere å forsere …

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • Slik kan det bli færre tungbilulykker

    Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.

  • Byutvikling og bytransport – med forskernes bistand

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …

  • Indre Oslofjorden:

    Bro-alternativet bør få en ny sjanse

    EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.

  • Med litt drahjelp vil de kjøre enda grønnere …

    LITT AV HVERT: Åtte bedrifter stiller seg bak en anmodning til myndighetene om å ta grep for å få fart på innfasingen av klimavennlige nyttekjøretøyer, ikke minst tunge sådanne.

     

  • En hydrogen-elektrisk lastebil på vei til Norge

    LITT AV HVERT: Posten Norge ser seg som en aktiv deltager i den grønne omstillingen og har i den anledning bestilt en hydrogen-elektrisk lastebil under utvikling hos en amerikansk produsent.

  • Det farefulle vinterføret

    Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.

  • Skyhøy skaderisiko på vinterføre for fotgjengere i Oslo

    900 fallskader per år i Oslo kan forebygges med bedre rydding av snø og hålke, anslår TØI-forsker Rune Elvik med utgangspunkt i nye beregninger. «Det er ikke lite og tilsier at man bør finne ut hva nytten av økt innsats i vinterdrift er og hvor mye det koster», skriver han i denne artikkelen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS