REPORTASJE: Det siste året har mønsteret for svingninger i drivstoffprisene som møter kundene på landets bensinstasjoner endret seg. Tidligere varierte prisene syklisk i løpet av uken, med faste topper mandager og torsdager. Siden november i fjor ligger prisene jevnere gjennom uken.
LITT AV HVERT: Den rundt 350 kilometer lange hovedveien mellom Alta i øst og Tromsø i vest er blitt litt enklere og raskere å forsere …
I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.
Jo mer transportbedrifter som opererer tunge godsbiler arbeider internt med trafikksikkerhetstiltak, jo mer kan de redusere faren for at tungbilene blir involvert i ulykker, viser TØI-forskning.
LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …
EFTAs klageorgan ESA kan stoppe regjeringens planer om en tunnelløsning for fremtidens Oslofjordforbindelse. Mens vi venter på avgjørelsen i Brussel bør samferdselsministeren se på alternativet bro med friske øyne.
LITT AV HVERT: Åtte bedrifter stiller seg bak en anmodning til myndighetene om å ta grep for å få fart på innfasingen av klimavennlige nyttekjøretøyer, ikke minst tunge sådanne.
LITT AV HVERT: Posten Norge ser seg som en aktiv deltager i den grønne omstillingen og har i den anledning bestilt en hydrogen-elektrisk lastebil under utvikling hos en amerikansk produsent.
Man behøver ikke være forsker for å komme frem til at snø og hålke under folks føtter medfører fare for at noen faller og slår seg. Mange mennesker i Oslo – og for all del andre steder – har erfart dette, vinter etter vinter. Så det er for folkelærdom å regne.
900 fallskader per år i Oslo kan forebygges med bedre rydding av snø og hålke, anslår TØI-forsker Rune Elvik med utgangspunkt i nye beregninger. «Det er ikke lite og tilsier at man bør finne ut hva nytten av økt innsats i vinterdrift er og hvor mye det koster», skriver han i denne artikkelen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern