LITT AV HVERT: Det kan tenkes at ikke enhver postkvinne og postmann av den tradisjonelle typen ser nyheten som god – denne nyheten som forteller om avduking av Postens selvkjørende brev- og pakkerobot.
Tusen takk, Erling Sæther, for et saklig og interessant innlegg i Samferdsel 08.08.2018. Det gleder oss å se at forskningen vår blir lagt merke til – og skaper debatt. Det holder oss skjerpet. Når det er sagt, er vi naturligvis ikke enig i kritikken din. Videre følger noen årsaker til dette.
LITT AV HVERT: En hurtigbåtforbindelse mellom Ågotnes og Bergen blir sett som et mulig tiltak mot stadig lengre køer på hovedinnfartsåren mellom Sotra og Bergen. Hordaland fylkeskommune utreder kostnader og nytteverdi ved en slik båtrute.
Med stor interesse har jeg lest TØI rapport 1622/2018 om kunnskapsgrunnlag for klimavennlig næringstrafikk i Oslo. Som vanlig leverer TØI god og grundig kunnskap om kjøretøypark, vareslag og varestrømmer. Når det gjelder klimaberegningen, hevder jeg likevel at TØI går seg bort i kompliserte og unødvendige beregninger.
LITT AV HVERT: Tre måneder etter at elbusser kom i trafikk i Reykjavik, sier bussoperatøren Strætó seg mer enn tilfreds med hva de har prestert.
To fremtredende aktører – Statens vegvesen og organisasjonen Trygg Trafikk – fører hver for seg løpende regnskap over antallet trafikkomkomne i Norge. Nå og da gir dette en smak av ufin konkurranse.
LITT AV HVERT: Kommunene rundt Bergen kan ikke leve med nullvekst i personbiltrafikken. Det vil avfolke distriktene og sette eksisterende veiprosjekter i fare, mener kommuneansvarlige. Men dersom kommunene skal få ta del i godene staten tilbyr gjennom en byvekstavtale, kan de bli tvunget til å redusere trafikken.
Vår studie av arbeidsreiser i Oslo viser et klart skille mellom øst og vest når det gjelder bruk av bil og sykkel. I vest er det en større andel som sykler og en mindre andel som bruker bil enn i øst. Dette til tross for at arbeidsreisene til befolkningen i vest og øst ikke er spesielt ulike når det gjelder reiselengde, kvalitet på kollektivtilbudet og tilgang på parkeringsplass.
I Sverige testes nå to ulike el-veisystemer på alminnelig vei. Ytterligere to–tre prosjekter er på gang og skal testes de nærmeste årene. Målet er å få frem en så bred kunnskap som mulig før en utbygging av et el-veisystem.
LITT AV HVERT: Regjeringen søker hjelp fra et ekspertutvalg for på smart vis å kunne ta i bruk ny teknologi i fremtidige transportløsninger.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern