LITT AV HVERT: En privat trafikkplanlegger løste på eget initiativ en gordisk knute for Bergens store kollektivsatsing. Helge Hopen fant løsningen som sikrer at videre utbygging av Bybanen vil redusere trafikkulempene for beboere langs dagens hovedinnfartsåre fra nord.
København
Bilprodusenter bør bidra til færre trafikkomkomne i verden ved å selge like sikre biler i fattige land som i velstående land, mener Jean Todt, spesialutsending innen trafikksikkerhet for FNs generalsekretær.
LITT AV HVERT: Detaljerte planer om utprøving av selvkjørende minibusser i Oslo-regionen vil foreligge «i nærmeste fremtid», og faktisk prøvekjøring vil komme i gang «så snart det er mulig», ifølge kollektivtransportaktøren Ruter.
Det var avgiftsfritt å bruke innfartsparkeringene ved 11 undersøkte jernbanestasjoner i Osloregionen, men så ble bruken avgiftsbelagt – og det ble langt enklere å finne ledige plasser der, viser en TØI-undersøkelse utført for Bane NOR.
LITT AV HVERT: En avansert reiseplanlegger er blant det som skal vises frem under kommende ukes internasjonale stormønstring omkring intelligente transportsystemer (ITS) i København.
LITT AV HVERT: Vegtilsynet mener at Statens vegvesen, Region nord ikke etterlever alle krav knyttet til skredsikring og skredvern.
Fremtidens helter innen motorsporten er kanskje ikke dem som selv kjører fortest, men snarere dem som viser seg å være de beste IT-programmererne … Førerløse racerbiler har begynt å gjøre seg gjeldende – og de kan gi erfaringer til fordel for alminnelig veitrafikk.
LITT AV HVERT: I enda et utspill for å gjøre transportsektoren grønn, frister den britiske regjeringen med økonomisk drahjelp til distributører som vil sette vekk den tradisjonelle varebilen til fordel for el-lastesykler.
Landets journalister rapporterer om at et bompengeopprør flyr over landet. Men de rapporterer på ulike måter; noen er informativt anlagt, mens andre skriver mer kampanjeaktig.
Et CO2-fond for næringstransporten kan kutte klimagassutslippene med 25–30 prosent innen 2030. Næringslivet er klare til å forplikte seg – nå må politikerne gjøre det samme.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern