Du er her

På veien

  • Til kamp mot uoppmerksomheten

    LITT AV HVERT: Mobiltelefonbruk og mye annet … Det stjeler sjåførens oppmerksomhet, og noen ganger ender den slags i en ulykke. Nå lanserer Statens vegvesen en nasjonal trafikksikkerhetskampanje som tar tak i uoppmerksomheten bak rattet.

  • Kan lave fartsgrenser i byer og tettsteder lønne seg?

    Lave fartsgrenser i byer og tettsteder kan være en god idé, viser nye beregninger som gir et annet svar enn tidligere beregninger.

  • Trafikksikkerhet, se hva Fredrikstad har fått til …

    LITT AV HVERT: Langvarig godt trafikksikkerhetsarbeid i Fredrikstad, mener Samferdselsdepartementet, som har utnevnt Fredrikstad til «Årets trafikksikkerhetskommune 2018».

  • Selvkjørende kjøretøy – positivt for miljøet?

    Selvkjørende kjøretøy har potensialet til å bedre effektiviteten, mobiliteten og trafikksikkerheten i transportsystemet. Det er fortsatt knyttet stor usikkerhet til om de vil bidra positivt eller negativt miljømessig. De fleste tror at selvkjørende kjøretøy vil medføre økt kjøring, mens virkningene på kø, energi- og arealbruk er mer usikker.

  • Oppsplitting av veiregionene: Ikke så sanseløst

    Å overføre administrasjonen av fylkesveiene fra Statens vegvesen til fylkeskommunene kan innebære utfordringer. Men dagens løsning med politisk ansvar uten en egen administrasjon er også problematisk.

     

  • Tryggere storbytrafikk

    LITT AV HVERT: New York City vekker internasjonal oppmerksomhet for fruktbringende arbeid med å få ned antallet alvorlige trafikkulykker.

     

  • Sjekk samfunnsnytten av enkle kollektivtiltak

    TØIs nå fornyede Kollektivkalkulator er et forenklet, web-basert verktøy for nyttekostnadsberegning av universell utforming og andre enkle tiltak i kollektivtransporten.

  • Til kamp mot Afrikas mange stygge trafikkulykker

    LITT AV HVERT: Et nytt afrikansk observatorium for trafikksikkerhet er tenkt som et bidrag til mindre stygge trafikkulykke-statistikker i Afrika.

  • Dahls notater …

    «Hvis alle pendlerne hadde satt seg bak rattet i hver sin bil hver morgen, hadde det tilsvart en saktegående bilkø fra Oslo til Trondheim – og det i tillegg til alle bilene som allerede finnes på veiene!», skriver togoperatøren NSB.

    Vel, men hva hvis de over natten gjorde seg til togpendlere, alle disse bilfolkene?

    Foto: F. Dahl

  • Fyllekjøring, og et veldig vondt resultat …

    LITT AV HVERT. Med et bidrag bestående av en vond-ulykke-kortfilm og syv tilhørende plakater ble Ruben Anda ved Elvebakken videregående skole i Oslo vinner av en konkurranse der det gjaldt å lage den beste kampanjen mot fyllekjøring.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS