«Et eksempel på symbolpolitikk uten noen som helst konsekvenser for trafikksikkerheten», skriver Rune Elvik etter fremleggelsen av den femte i rekken av tiltaksplaner for trafikksikkerhet på veg. «Den tjener kun et markeringsbehov», mener han.
Vinter i Oslo. Tenk deg at du er rullestolbruker, har jobb i Forskningsparken og vil komme deg dit med T-bane eller trikk. Ja, politikere ser jo gjerne at funksjonshemmede klarer seg selv, at de deltar i arbeidslivet…
Bør kommuner kunne pålegge private interesser å kreve parkeringsavgift – eksempelvis ved arbeidsplasser og handlesentre? Spørsmålet er kontroversielt, fastslår artikkelforfatterne. De redegjør for kunnskap – og mangel på kunnskap – om hvordan arbeidstagere og handlende vil reagere.
Noen rundt omkring i landet bør kjenne ubehag når de oppsummerer hva den slående mangelen på fjerning av snø og hålke denne vinteren har medført.
LITT AV HVERT: Utslippene fra veitrafikken i Sverige falt med under to prosent i fjor, så lite at svenskenes klimamål for 2030 er i fare for ikke å bli nådd, melder Trafikverket i dag.
Norge var i 2016 det mest trafikksikre landet i Europa – og dermed trolig også i verden. En ny europeisk undersøkelse fra ETSC (se faktaboks) av sikkerhet for barn i trafikken viser at Norge også her ligger på toppen. Samtidig har visjonen om null trafikkdrepte vært oppfylt noen av de seneste årene for de yngste.
LITT AV HVERT: Veivisningstavler er til for å veilede, men det danske Vejdirektoratet ser nå at det i døgnets mørke timer kan kan være bedre å spare energi og penger enn å veilede ...
Først ut var bilprodusenter som ble tatt for å jukse med dieselbilutslippene, og så oppsto det mistanke om kartellvirksomhet i bransjen. Men brukerne og transportselskapene kan jukse, de også.
LITT AV HVERT: Når vannverk, elektrisitetsverk og andre aktører må betale areal-leie for å drive gravearbeid i travle gater i rushtiden, stimuleres de til å legge opp arbeidet annerledes, med mindre trafikkork som resultat, viser forsøk i Storbritannia.
LITT AV HVERT: Dansk politi reagerte med en bot på 508 000 danske kroner da kontrollen av et bulgarsk vogntog avslørte juks med kjøre- og hviletiden.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern