LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.
Trafikksikkerheten i Norge er bedre enn noen gang i nyere tid. Det var 106 drepte i 2017; det laveste tallet siden 1947. Også i år ser antall drepte ut til å bli lavt. Men det er mulig å redusere antall drepte i trafikken ytterligere. Beregninger TØI har gjort viser at vi kan komme ned mot 60 drepte i 2024 og 50 drepte i 2030. Spørsmålet er om vi makter det.
LITT AV HVERT: Flere varmegrader, økte nedbørsmengder, høyere havnivå, mer ekstremvær … I Sverige har Trafikverket overlevert regjeringen en rapport om arbeidet med å tilpasse landets veier, jernbaner og infrastruktur for øvrig til et annerledes klima.
Mye teknologiutvikling – og implementering av ny teknologi – gjenstår før lav- og nullutslippskjøretøyer kan bli dominerende innen godstransporten på vei, konkluderer artikkelforfatterne. Men man kan, poengterer de, bli optimist av å se hvilke kjøretøyer som er på vei inn i markedet.
|
|
|
|
|
LITT AV HVERT: Mer enn tre ganger så mange trafikkomkomne her i landet i september i år som i samme måned i fjor.
Konseptvalgutredninger skal sikre at store veg- og jernbaneprosjekter underlegges reell politisk styring og at vi velger lønnsomme løsninger som ivaretar brukerne og samfunnets behov. En ny masteroppgave peker på at ordningen ikke alltid fungerer etter hensikten.
LITT AV HVERT: Einar Spurkeland, et velkjent navn i transportsektoren, poengterer i en ny fagbok at transportbestilleren bør gjøre sitt for å sikre at ikke-lovlydige aktører blir luket vekk fra godstransporten.
Statens vegvesen har strukket seg langt for å tillate Forsvaret å øve strid med militære kjøretøy på kryss og tvers av veiene våre. Denne velviljen setter sivilbefolkningen i en ekstraordinær fare.
LITT AV HVERT: Etter en sykkeltur i København og en orientering gitt av kommunale syklismefagfolk i danskenes hovedstad, reiste Stortingets transportkomité hjem – med noen fakta og tips og erfaringer som kan tenkes å bidra til bedre forhold for syklister i Norge.
Det gjøres mye for å bedre trafikksikkerheten i Norge. Men kan det gjøres mer? Ja, det finnes mange effektive trafikksikkerhetstiltak som brukes lite eller ikke i det hele tatt. Hvorfor ikke?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern