På strekningen Kolomoen–Moelv fant Vegtilsynet «omfattende brudd på kravene til sikring av arbeidsområder», opplyser tilsynet i en nyhetsmelding i dag.
Påviste brudd på kravene dreier seg eksempelvis om manglende endeavslutninger på rekkverk.
Vegtilsynet undersøkte på bakgrunn av sine funn hvordan det sto til med Nye Veiers styringssystem og oppdaget at «flere avvik i arbeidsområdene var registrert av Nye Veier i november 2018, men fortsatt ikke utbedret i midten av mars 2019.»
En konklusjon fra Vegtilsynet går på at «Nye Veier sitt styringssystem for arbeidsvarsling ikke er tilstrekkelig når det gjelder trafikksikkerhet.»
Nye Veier har fått 31. mai som frist for å gi tilbakemelding på hvordan avvikene vil bli håndtert samt presentere en plan for gjennomføring av tiltak.
Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet, sier i en kommentar at «vi må bli flinkere til å følge opp våre entreprenører i forhold til de fysiske sikringstiltakene ute, samtidig som vi må styrke vårt styringssystem for arbeidsvarsling.»
Moshagen benytter anledningen til å berømme Vegtilsynet for dets arbeid.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen