Du er her

På veien

  • Ja, minister, vi kan gi deg mer for pengene …

    LITT AV HVERT: Etter at samferdselsministeren i januar ba store aktører i samferdsels-Norge om å få mer for pengene, har han i dag mottatt innspill som viser at, ja, det det kan han få.

  • Voksende salg av elsparkesykler

    LITT AV HVERT: Folk viser stor interesse for å leie elsparkesykler – og ifølge prissammenligningstjenesten Prisjakt.no også for å kjøpe sine egne.

  • Allmenn veiprising – en nødvendig revolusjon

    Et system for allmenn veiprising vil i framtida kunne erstatte fem–seks av dagens bilavgifter. Systemet vil innebære betydelig lavere veitransportkostnader i distrikts-Norge.

     

     

  • Våre kostelige bilavgifter

    Den norske måten å fremme kjøp av elbiler på er robust. Den sikrer norske skatteytere mot å betale for andre lands klimapolitikk på personbilområdet.

     

  • To veikjendiser i jobb-konkurranse

    LITT AV HVERT: Bjørne Grimsrud, konstituert sjef i Statens vegvesen Vegdirektoratet (SVV), og Ingrid Dahl Hovland, sjef i konkurrenten Nye Veier AS, er blant søkerne til stillingen som sjef, med tittelen vegdirektør, i SVV.

  • Uriktig bruk av trafikkskilt og vegoppmerking

    «Kolleger med skilt og oppmerking som ansvarsområde både i Statens vegvesen, fylkeskommuner og kommuner merker press for å ta i bruk løsninger de er faglig uenige i og som er i strid med gjeldende regelverk», skriver Bjørn Skaar i dette innlegget.

  • Bompenger: fem plusser og åtte minuser

    Bompenger er en het potet. Følelsene er sterke på begge sider. Noen hater dem, andre elsker dem. Men hva er de rasjonelle, faglige argumentene for og imot? Fins de?

  • Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

    NYTT: Det rekordstore veiprosjektet Rogfast, som dreier seg om en 26 km lang tunnel under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland, ligger i beste fall an til å bli rundt et år forsinket som følge av et uforutsett dyrt kontraktstilbud.

  • Mindre miljøfiendtlig håndtering av elsparkesykler

    LITT AV HVERT: Et av selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo melder at det i stor grad vil bruke pedaltråkkede elfraktsykler istedenfor forurensende varebiler til utsetting og innsamling av sine sparkesykler.

  • Elsparkesyklene – nye fakta om tilbud og bruk i Oslo

    Hvor mange elsparkesykler finnes i Oslo, hvor mye brukes de, hvor lang er gjennomsnittsturen og hvor mange minutter varer den, hvor mange uteleieaktører står bak syklene og hva er deres inntekter …? Spørsmålene er mange. TØI har funnet foreløpige svar på noen av dem og jobber videre med flere svar, fastslår artikkelforfatterne.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS