Du er her

På veien

  • Dyre broer i vest:

    Kanskje for dyre for bilister flest

    Det dyreste av de påtenkte veiprosjektene i Bergensregionen, byggingen av Hordfast, er blitt 20 milliarder kroner dyrere enn beregnet for tre år siden. Med det som foreløpig foreligger av finansiering, vil en bompassering her kunne koste 400 kroner.

  • Veireform basert på påstander

    «Regjeringen markedsfører selskapsetableringen med at vegbyggingen skal skje raskere, men godtgjør ikke med hvilke mekanismer dette vil skje», skriver Arvid Strand i denne kommentaren.

  • Krevende nytte- og kostnadsvurderinger:

    Ingen selvfølge at ferjefri E39 bør gjennomføres

    Politikere og næringsliv på Vestlandet drømmer om å erstatte ferjene på E39 med broer og tunneler. Ferjefri E39 vil være en ingeniørmessig bragd, men selv om flere av delprosjektene har vært planlagt lenge, er det ingen selvfølge at de bør gjennomføres.

  • Svenskene klare med sin første "elektriske vei"

    I kampen mot CO2-utslipp fra veitrafikken, er svenskene nå klare for testing av sin første "elektriske vei".

  • Vegtilsynet fastslår:

    Vegvesenet følger ikke sitt regelverk godt nok

    Vegtilsynet har gjennomført fire tilsynssaker som retter seg mot oppfølging av driftskontrakter, og alle peker i samme retning: Vegtilsynet mener det er bekymringsfullt at Statens vegvesen i altfor liten grad følger regelverket.

  • Hvis nasjonale grensekontroller blir gjeninnført:

    En mulig milliard-smell for sjømateksporten

    • Schengen-samarbeidet er svært positivt for norsk sjømateksport. Dersom EU mislykkes i å etablere tilfredsstillende kontroll ved Schengenområdets yttergrense, kan nasjonale grensekontroller bli gjeninnført. Dette vil øke kostnadene for all varetransport i EU/Schengenområdet.
    • For norsk fiskerinæring kan ekstrakostnadene som følge av etablering av nasjonale grensekontroller i EU/Schengenområdet i verste fall nærme seg 2,7 mrd. kroner årlig. Dette utgjør vel 8 % av eksportverdien i 2015.
  • CO2-fond gjør susen

    På Erna Solbergs "top level"-konferanse om klimatiltak i transportsektoren den 21. april brukte de tiden til å kosesnakke om elbil-politikken og visjoner langt fram i tid, mens de nære tiltakene som virkelig bidrar stort sett ikke var nevnt.

  • Bergen rydder opp:

    En annerledes søppelhåndtering

    Bergen har startet en søppelrevolusjon – en bossrevolusjon, som det heter på bergensk. Borte er overfylte bosspann, borte er bossbiler som forurenser og sperrer for trafikken gjennom sentrum, borte er lukt og uappetittlig avfall fra gatebildet. I hvert fall i deler av Bergen sentrum – foreløpig.

  • Diesel til glede og besvær

    Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.

  • Også britene skal sykle og gå mer

    Nordmennene er definitivt ikke de eneste i verden som ifølge offentlige budskap skal sykle mer og gå mer. Ta britene som et annet eksempel…

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS