Du er her

På veien

  • Bruk av narkotika i trafikken:

    Vet vi egentlig hvor stor risikoen er?

    Det hersker «en dyp usikkerhet i vår kunnskap om risiko ved bruk av narkotika i trafikken», skriver artikkelforfatteren

  • God utdannelse av fagfolk, god trafikksikkerhet

    Norge, Danmark, Sverige, Nederland og England er blant verdens mest trafikksikre land. En av forklaringene kan være at det er et høyt faglig nivå blant landenes trafikksikkerhetsmedarbeidere, dels takket være gode muligheter for etterutdannelse.

  • Topp trafikksikkerhet

    LITT AV HVERT: Mens Norge skilter med å være «verdens sikreste land når det gjelder trafikksikkerhet», skilter Sverige med å ha «lavest trafikkdødlighet i EU.»

  • Kan alle nye personbiler bli utslippsfrie i 2025?

    Med økt engangsavgift på bensin- og dieselbiler og fortsatt moms- og avgiftsfritak for nullutslippsbiler, kan tre av fire nye personbiler i 2025 være elbiler.

     

  • Unge menn mest positive til bruk av førerløse biler

    Ville du valgt førerløs bil på din forrige reise, om det var mulig? Vi har spurt nordmenn i de største byområdene.

  • Fiskaltapet fra elbilfordelene kan kompenseres

    Det debatteres hvordan staten og kommunene mister inntekter på grunn av elbilfordelene. Det offentliges inntekter er redusert med flere milliarder kroner i året. En gradvis økning i engangsavgift, drivstoffavgift og årsavgift for personbiler kan oppveie inntektstapet.

  • Som om det var en sykkel …

    LITT AV HVERT: Et nytt regelverk fastsatt av regjeringen i dag fastslår at små elektriske kjøretøyer som el-sparkesykler og el-ståhjulinger blir likestilt med sykler.

  • Et forbedret stykke ytre ringvei nord for Oslo

    LITT AV HVERT: En ny E16-strekning syd for Randsfjorden vil i Samferdselsdepartementets vurdering bidra til bedre trafikkflyt mellom Østlandet og Vestlandet, dels ved at strekningen kan tiltrekke seg noe av trafikken som i dag går via hardt belastede veier i Oslo.

  • Opp, rundt, over eller gjennom?

    300 år med vegbygging i skrenten sør for Alnaelva

    «Når det ikke fantes bakker av betydning, ville lassene kunne gjøres tyngre, slik at 100 hester ville kunne transportere samme gods­mengde som det før trengtes 450 hester til», skriver artikkelforfatteren i denne beretningen, der han tar for seg en skrent som «har vært en barriere for sam­bandet over land fra Oslo og sørover i hundrevis av år.»

  • Jakt på smart mobilitet

    LITT AV HVERT: Som ledd i sin jakt på smarte transportløsninger skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøke de ni byområdene som regjeringen har invitert til å forhandle om byvekstavtaler.

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS