Du er her

  • Hjem
  • /
    Domstol i Berlin forbyr pop-up-sykkelveier

Domstol i Berlin forbyr pop-up-sykkelveier

NYHET: Forvaltningsdomstolen i Berlin godtar ikke de midlertidige pop-up-sykkelveiene som ble anlagt på forsommeren som et tiltak mot koronapandemien. Det foreligger «alvorlig tvil» om de er lovlig anlagt, heter det i en dom som ble avsagt mandag.


 

Av TERJE I. OLSSON (TEKST OG FOTO)
Frilansjournalist, Berlin

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Byregjeringen i Berlin besluttet i mai å anlegge 12–15 midlertidige sykkelveier i tre av de største sentrumsbydelene. Sykkelveiene ble stort sett anlagt ved å inndra et kjørefelt for biltrafikk.

Det faktum at størstedelen av Berlins befolkning ikke har egen privatbil og at bestemmelsene om minsteavstand umulig kan overholdes på offentlige transportmidler, utgjorde en del av begrunnelsen for de ekstra sykkelveiene.

I sommer har politikere og trafikantgrupper stort sett diskutert mulighetene for å gjøre om de midlertidige pop-up-sykkelveiene til permanente sykkelveier, men i det høyreekstreme partiet «Alternativ für Deutschland» gikk man rettens vei.

To representanter for partiet leverte inn klage for brudd på den tyske veitrafikkloven (StVO), og de vant. I hvert fall første runde, for byutviklingssenator Regine Günther fra partiet De Grønne ga allerede mandag ettermiddag beskjed om at dommen skal ankes.

Ikke generelt forbud

I dommen blir ikke pop-up-sykkelveier forbudt rent generelt. Etter rettens mening er det fullt lovlig å anlegge provisoriske sykkelveier, men bare når sikkerhet og belastningen fra biltrafikken er så stor at det «helt konkret» kan sannsynliggjøres en «faresituasjon» og at et slikt tiltak dermed er tvingende nødvendig.

En slik «faresituasjon» har byregjeringen ikke framlagt i åtte av de nye pop-up-sykkelveiene, ifølge dommen.

De provisoriske sykkelveiene skal i utgangspunktet ligge fram til årsskiftet. Det gjelder også de åtte sykkelveiene som domstolen nå mener må fjernes, fordi anken innebærer at dommen får oppsettende virkning.

Det spennende spørsmålet blir nå når dommen kommer opp til behandling i Overforvaltningsretten, før eller etter nyttår.

«Seier over bilhaterne»

I mellomtiden kommer en rekke reaksjoner på mandagens domsavsigelse. Politikerne i AfD som bragte saken inn for retten, jubler selvsagt:

– Dette er en seier for den individuelle mobilitet over bilhaterne, heter det.

Men også opposisjonspartiet CDU og flere arbeidsgiverforeninger er fornøyd med utfallet. På den andre siden er både grønne, rosa og røde politikere misfornøyd og ser fram til ankebehandlingen.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS