Du er her

  • Hjem
  • /
    Lyspunkter i en dødsulykkestatistikk

Lyspunkter i en dødsulykkestatistikk

NYHET: Null drepte i veitrafikken her i landet kan synes uoppnåelig, poengterer Statens vegvesen, som ikke desto mindre ser noen lyspunkter i 2019-statistikken over trafikkomkomne.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Lyspunktene Statens vegvesen trekker frem i en pressemelding i ettermiddag:

Null trafikkomkomne under 15 år i fjor, null trafikkomkomne på moped i fjor, null trafikkomkomne i byer og kommuner som Stavanger, Tromsø og Bærum i fjor. 

Vegvesenet viser til en nå forliggende rapport, Dybdeanalyserer av dødsulykker i vegtrafikken 2019.

«Denne ulykkesnedgangen skyldes at vi i Norge har jobbet godt og langsiktig med trafikksikkerhet over tid», sier Svein Ringen, forfatter av dybdeanalyserapporten. «Vi jobber strategisk, kunnskapsbasert og bredt med faget.»

Ringen sier som et eksempel at «når vi ser at fart er medvirkende årsak til mange ulykker, setter vi i verk tiltak som fartskontroll, ATK, nye kriterier for fartsgrenser, veiutforming og fartskampanje.»

Vegvesenet minner om at det årlig i 1970-årene – da barn eksempelvis lekte mer uhemmet langs veien og sikringen av barn i bil definitivt ikke var på nivå med dagens sikring – omkom over 100 barn i den norske veitrafikken.

Lyspunktene til tross, 2019-statistikk viser at det inntraff 100 dødsulykker med til sammen 108 omkomne i veitrafikken i 2019.

Vegvesenet ser de årlige dybdeanalysene og rapportene de resulterer i som viktige i arbeidet med å styrke trafikksikkerheten.

«Et mest mulig komplett bilde av hva som har skjedd før, under og etter ulykken, gjør at vi kan målrette tiltak som styrker trafikksikkerheten», sier Ringen. 

Vegvesenet har siden 2005 gjennomført analyser av alle dødsulykker i veitrafikken. Analysene gjennomføres av et landsdekkende tverrfaglig ekspertpanel bestående av ekspertise på vei, trafikant, kjøretøy og medisin.
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS