Du er her

På veien

  • Gir flere elbiler høyere nettleie?

    Elbil-lading og strømpriser. «Dette er den første landsdekkende empiriske studien av effekten av elbilhold på nettkostnader, og resultatene kan ha overføringsverdi til andre land der elbilandelen er på vei opp», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    FORSKNING: I en ny studie basert på norske data har vi undersøkt sammenhengen mellom elbilhold og kostnader for det lokale nettselskapet. Vi finner klare tegn på at flere elbiler resulterer i økte kostnader, men for de fleste strømkunder utgjør dette likevel små beløp.

  • Lastebilfolket ber om klarere koronaregler

    Veitransport i koronatiden. «Når danskene får det til, er det ingen grunn til å tro at ikke vi også skal kunne gjøre det», sier NLF-sjef Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen

    NYHET: Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har bedt samferdselsministeren om at myndighetene snarest utarbeider en veileder for hvordan transportnæringen skal tolke og håndtere koronaregelverket.

  • Skandinaviske transportforskere setter lesbare spor

    Skandinavisk transportforskning. Artikkelen er basert på et kapittel artikkelforfatterne samt Berner Larsen har skrevet i et festskrift, utgitt på Fagbokforlaget, ved deres forskerkollega Finn Jørgensens 70-årsdag i høst.

    FORSKNING: På 2000-tallet har skandinaviske transportforskere publisert stadig flere artikler i fagfellevurderte tidsskrift. Vi ser også et økende samarbeid med forskere utenfor Skandinavia. Forskere fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige, Transportøkonomisk institutt (TØI) i Norge og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har stått bak nesten 30 prosent av den fagfellevurderte forskningen.

  • Klarering for Fehmarn-tunnelen

    Fehmarn-tunnelen. Tunnelen ventes å kreve investeringer på langt over 50 milliarder danske kroner. Illustrasjon: Femern

    NYHET: Veien til virkeliggjøring av en motorvei- og jernbanetunnel under Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland synes ytterligere ryddet etter at klager mot prosjektet i ettermiddag ble avvist av en tysk forvaltningsdomstol.

  • Økt maksfart for elrullestoler

    Maksfart for elektriske rullestoler. Fortere, men ikke like fort som elsparkesyklistene … Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Brukere av elektriske rullestoler får fra nå av lov til å kjøre fortere enn før, men ikke like fort som for eksempel elsparkesyklister.

  • Elektrifisering av transport sett som godt eksempel

    Elektrifisering i transportsektoren. Elfergen MF «Ampere», et tidlig eksempel på elektrifisering innen kysttransporten. Foto: Norled

    NYHET: Elektrifiseringen av Norge går for sakte, mener Elektroforeningen (EFO), som imidlertid ser elektrifiseringen innen transportsektoren som et eksempel til etterfølgelse.

  • Utslippene fra nye biler i EU går ned

    Flere elbiler i EU. «Norge er et lite land. Det selges nå flere elbiler i Tyskland, Frankrike og Storbritannia enn i Norge. Det er slutt på norsk ‘dominans’ i dette markedet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank Gärtner /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: EUs utslippsregulering for nye biler begynner for alvor å bite nå i år. Det har ført til en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider og et brått fall i CO2-utslippet. 

  • Raskere og raskere vei Oslo–Trondheim

    Ny motorvei. Knut Arild Hareide, samferdselsminister, og Erna Solberg, statsminister, var på plass under dagens veiåpning. Det var også Håkon Harkestad, lærling i entreprenøren Veidekke, og det var han som klippet snoren. Foto: SD/Susanne Stephansen

    NYHET: Mye bygging av nye veistrekninger betyr at en kjøretur Oslo–Trondheim nå kan tilbakelegges innpå halvannen time raskere enn i 2009, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide.

  • Norge er bilprodusentenes beste venn …

    CO2-utslipp, EU-bøter. «EU-forordning 2019/631 gjør det særlig åpenbart at et forbud (mot registrering av nye bensin- og dieselbiler fra 2025, red. anm.) vil være uforholdsmessig: Det vil bli vurdert som svært inngripende, men ha bare begrenset betydning for klimagassutslippene fra personbiler i EØS-området», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Péter Gudella /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.

  • Transportpris til TØI-forsker

    Moderne Transport-prisen 2020. Inger Beate Hovi fikk overrakt prisen av Øyvind Ludt, Moderne Transports redaktør, og juryleder Eirill Bø, dosent ved Handelshøyskolen BI. Foto: F. Dahl

    NYHET: Den erfarne TØI-forskeren Inger Beate Hovi ble i dag utropt som 2020-vinner av den årlige Moderne Transport-prisen, som deles ut av fagpublikasjonen Moderne Transport.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS