Du er her

På veien

  • Mindre dyr veibygging, men:

    En grense for pengesparingen

    Regjeringen ønsket seg «bedre, raskere og billigere» veibygging og etablerte statlige Nye Veier som en slags konkurrent til Statens vegvesen. Nå svelger Nye Veier et eksempel på at det finnes grenser for bruk av sparekniven.

  • En tunnel synker, eksperter kalles inn

    Motorveitunnelen under Limfjorden, som skjærer gjennom Nord-Jylland, synker noen millimeter årlig. I håp om å få stanset synkeprosessen, søker Vejdirektoratet internasjonal hjelp.

     

  • Trafikkprognoser i bompengeprosjekter:

    Bedre i Norge enn i mange andre land

    Trafikkprognoser er grunnlaget for all transportplanlegging. I bompengeprosjekter er det ekstra viktig å ha treffsikre anslag for hvor mange som vil bruke den nye vegen.

  • Påtenkte sykkelekspressveger:

    Uklart om de er lønnsomme

    Kanskje noen – eller kanskje ingen – av 10 påtenkte sykkelekspressveger vil være lønnsomme for samfunnet, ifølge to TØI-forskere, som poengterer at konklusjonen avhenger av hva som legges til grunn for beregningene. I denne artikkelen etterlyser de forskning som kan gi sikrere beregningsgrunnlag.

     

  • NTP-forslag på bordet, klart for dragkamp

    Mange mennesker rundt om i landet – ikke minst folk i berørte fagmiljøer – satt klare til å lese da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag offentliggjorde regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2018–2029.

  • Rapport etter en dødsulykke:

    Ikke godt nok fra Havarikommisjonen

    «I en stridssone med pågående militære kamphandlinger bør det ikke være rom for sivil ferdsel», skriver Per Andreas Langeland i denne kommentaren til en ny rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

     

  • Transportsektoren i rask utvikling:

    Modellverktøy for nye utfordringer

    En nyutviklet strategisk modell (STRATMOD) «gir mulighet for mer strategiske analyser av virkemidler for å nå nullvekstmålet», skriver artikkelforfatterne.

  • Lavutslippssoner for London-busser

    Forurenset luft bidrar ifølge medisinsk ekspertise til at flere enn 9000 personer i London årlig dør tidlig. Nå skal nye lavutslippssoner for busser bidra til mindre tilgriset luft i storbyen.

  • Ny avgift på tunge kjøretøy i Sverige – kanskje

    Norske lastebiler, norsk konkurransekraft og konkurranseforholdet mellom norske transportslag vil bli berørt dersom en nettopp foreslått svensk kilometeravgift for tunge kjøretøy blir politisk vedtatt, poengterer Gunnar Lindberg i denne artikkelen.

  • Fleksibilitet i Bergens bomtakstordning

    Ingen regel uten unntak … Samferdselsdepartementet åpnet før helgen for at Bergen kommune kan innføre fritak for visse typer tunge kjøretøy når bomtakstene økes midlertidig.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS