Du er her

På veien

  • Britisk gulrot for elvarebiler

    En forandring i britiske førerkortbetingelser skal friste til valg av elvarebiler fremfor hittil dominerende dieselvarebiler.

     

  • Veitransport, luftfart, banetransport, sjøfart:

    Kan de lære sikkerhet av hverandre?

    Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?

  • Et nytt stykke firefeltsvei

    Gledesytringer fra mange hold da riksvei 4 Lunner grense–Jaren, en strekning på vel 9 kilometer nord for Oslo, i helgen ble åpnet som firefeltsvei med midtdeler. 

  • Tunnel uten framtid

    Stortinget har nylig behandlet Nasjonal tranportplan 2018–29 og gått inn for et ekstra tunnelløp på riksvei 23 under Oslofjorden. Det er både kortsynt og ulønnsomt.

  • Bygdepakke Bø:

    En bypakke på bygda

    Diskusjonen om klimavennlig transport, kompakt byutvikling og bypakker som virkemiddel har i all hovedsak vært innrettet mot større byer. Kunnskapstilfanget om tilsvarende forhold i småbyer og tettsteder er, etter vår oppfatning, mangelfullt.

  • Tunge kjøretøy på ville veier

    Strengere krav fra veimyndighetene angående fordeling og sikring av last er blant en rekke tiltak som kan bidra til å forhindre at tunge kjøretøy velter på norske veier, fremholder forfatterne av dette innspillet.

  • Da Brynstunnelen var en flaskehals:

    Forsinkelser, men ikke kaos

    «Å halvere kapasiteten på en av Norges tyngst trafikkerte veilenker gikk ganske bra – det skapte ikke krise eller kaos», skriver Aud Tennøy i denne artikkelen.

  • Brynstunnelen:

    Hvor bra gikk det?

    I et debattinnlegg i Samferdsel hevder Harald Minken at vår rapport (1566/2017) om effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjonen i Brynstunnelen har så store svakheter at den bør revideres.

  • Veikryssing av Oslofjorden:

    Kan ESA stoppe fatalt feilgrep?

    Regjeringen og stortingsflertallet har vedtatt en tunnel nummer to istedenfor bro over Oslofjorden –  i suveren forakt for alle faglige råd og kvalitetssikret beregning av samfunnsnytten av alternativene.

  • Da Brynstunnelen var halvveis stengt:

    Gikk det egentlig så bra?

    Harald Minken ser i dette innlegget med kritisk blikk på en TØI-rapport om konsekvensene av stengningen av to av fire felt i Brynstunnelen i Oslo. «Svakhetene er så store at en bør vurdere å gi ut en revidert utgave», skriver han.   

     

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS