Du er her

På veien

  • En stormskadet bro

    Hålogalandsbrua stormskadet. Hålogalandsbrua er vel to år gammel. Illustrasjon: Statens vegvesen

    NYHET: Da stormen «Frank» i slutten av januar herjet i Nord-Norge, ødela den flere av vibrasjonsdemperne på den store Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik, melder Statens vegvesen. 

  • Kostnader:

    Vanskelig å sammenlikne ny med gammel vegbygger

    Nye Veier kontra Statens vegvesen. «Vi kjenner ikke den kontrafaktiske situasjonen, det vil si hvordan utviklingen ville ha vært hvis Statens vegvesen fortsatt hadde hatt ansvaret for prosjektene, og ikke minst hvis Vegvesenet hadde hatt de samme rammebetingelsene som Nye Veier», skriver Morten Welde. Illustrasjon: Nye Veier

    FORSKNING: Om kostnader knyttet til vegbygging i regi av henholdsvis Statens vegvesen og Nye Veier, skriver artikkelforfatteren: «Det er fristende å konkludere med at Nye Veier som selskapskonstruksjon har vært utslagsgivende for at utviklingen foreløpig er positiv, men det vet vi ikke.»

  • Ny tredeling av veiprosjektet E18 Vestkorridoren

    E18 Vestkooridorenb, ny vri. Fremtidens vei ut fra og inn til Oslo … her et glimt av etappe 1. Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    NYHET: Forklart med at prosjektet som helhet vil bli bedre, har Samferdselsdepartementet besluttet at E18 Vestkorridoren, det store og omstridte veiprosjektet vest for det sentrale Oslo, skal få en annerledes oppdeling enn hittil planlagt.

  • 20 år med nullvisjonen

    Trafikksikkerhetsarbeid. «Nullvisjonen har blitt en veiviser for et kontinuerlig arbeid med etisk ryggrad», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Illustrasjonsfoto hentet fra stortingsmelding (2015–2016) om trafikksikkerhetsarbeid.

    NYHET: I dag er 20 år gått siden den ble vedtatt i Norge, den velkjente nullvisjonen om et transportsystem der ingen blir drept eller hardt skadd.

  • Et nei takk til elbil-moms

    Mulig moms på elbiler. «Forhastet innføring av moms på elbiler er en forferdelig dårlig idé», sier elbilforeningens generalsekretær. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Norsk elbilforening advarer mot innføring av moms på elbiler, med utgangspunkt i en rapport der det anslås at moms vil halvere salget av slike biler.

  • Elbilens pengesparende bieffekt

    Elbilerf og tunnelventilasjon. Mange elbiler, reduserte utslipp, mindre behov for tunnelventilasjon. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Stadig flere elbiler betyr at ventilasjonsanleggene i veitunneler kan bli mindre omfattende – og dermed mindre dyre – enn kravet ville være i en fremtid uten elbil-dominans, poengterer samferdselsminister Knut Arild Hareide.   

  • En stor elektrisk lastebil

    Stor el-lastebil. Den nye elektriske lastebilen, levert av MAN, oppgis å ha en totalvekt på 26 tonn og å kunne ta opptil 11 tonn nyttelast. Foto: Posten Norge

    NYHET: Posten Norge har lenge ligget langt fremme hva elektrifisering av kjøretøyparken angår og tar nå et skritt videre ved å ta i bruk en 26 tonns el-lastebil.

  • Mye gods fra vei til sjø – med statlig drahjelp

    Gods fra vei til sjø. Under den aktuelle tilskuddsordningen er det hittil gitt tilsagn om inntil 175 millioner kroner i tilskudd til åtte rederier, ifølge Kystverket. Illustrasjonsfoto: Kystverket.

    NYHET: Nye sjøtransporttilbud etablert med statlig støtte har i løpet av de tre–fire seneste årene medført flytting av 760 000 tonn gods – tilsvarende nær 47 000 lastebiltransporter – fra veien til sjøen, anslår Kystverket.

  • Gående er byens viktigste trafikanter

    Nye regler for elsparkesykler. «Saken trenger et overordnet politisk grep, ikke bare en byråkratisk regeljustering», skriver Nielsen og Spurkeland. «Nye regler må bidra til bedre fremkommelighet og trygghet for fotgjengerne.» Illustrasjonsfoto: Gustav Nielsen

    DEBATT: I sitt forslag til nye regler for elsparkesykler, nå ute på høring med frist 10. februar, har Statens vegvesen glemt sin egen gåstrategi og at de gående er byens viktigste trafikanter.

  • Bergenserne får en unik gang- og sykkeltunnel

    Gang- og sykkeltunnel i Bergen. En 2,9 kilometer tunnel med farget LED-lys, behagelig miljø, og videoovervåkning. Illustrasjon: Bybanen utvikling

    REPORTASJE: Parallelt med at neste byggetrinn av Bybanen i Bergen sprenger vei gjennom et stort fjell, anlegges det en kombinert gang- og sykkelvei. Den vil korte ned sykkelturen mellom Fyllingsdalen og den største arbeidsplassen i Bergen, Haukeland sykehus, med over 20 minutter.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS