Du er her

På veien

  • Lønnsomhet har betydning for valg av vegtrasé

    FORSKNING: Samfunnsøkonomisk lønnsomhet har tradisjonelt hatt liten betydning for prioritering av vegprosjekter. En ny studie viser imidlertid at lønnsomhet har betydning for valg av vegtrasé. Både Statens vegvesen og de berørte kommunene vektlegger prissatte- og ikke-prissatte virkninger i valgene som gjøres i kommunedelplanprosessen.

  • Slik kan nedgangen i stygge trafikkulykker forklares

    Færre stygge trafikkulykker. «Det største bidraget kommer fra tendensen til lavere fart», skriver Rune Elvik. Foto: F. Dahl

    FORSKNING: Fra 2000 til 2019 gikk antall drepte eller hardt skadde i trafikken ned med 58 %. Hva forklarer nedgangen? En ny undersøkelse peker på en tendens til lavere fart, tiltak på vegnettet og sikrere biler som de tre viktigste forklaringene.

  • Statens vegvesen:

    Fisketransport skaper «livsfarlig svineri»

    Fiskevann tilgriser. Et eksempel … Foto: Kontrollør i Statens vegvesen

    NYHET: Statens vegvesen ser fiskeribransjen og transportbransjen som ansvarlige for at det på veinettet oppstår «sleipt og glatt føre» som følge av «blodig fiskevann som renner ut fra vogntog.»

  • Reisevaner i Oslo og Viken:

    Flere enn før reiser kollektivt, færre med bil

    Mer kollektivreising, mindre bilkjøring. «I Oslo kommune har nesten 80 % av befolkingen svært god tilgang til kollektivtransport, mot 19 % i Viken», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Da

    FORSKNING: «Det er en nær sammenheng mellom hvor man bor og hvordan man reiser; jo mer sentralt man bor, jo mer miljøvennlig reiser man», skriver artikkelforfatterne.

  • Ta vare på naturen … det gjelder også samferdselen

    Natur og naturinngrep. «En heldigital dataflyt sørger for kort vei fra kartlegging i felt til resultatene kommer på kart», skriver Miljødirektoratet i dagens pressemelding. Illustrasjonsfoto: Miljødirektoratet.

    NYHET: Samferdselen, landbruket og industrien er blant dem som ventes å få nytte av at Miljødirektoratet har kartlagt natur i en stor del av Norge.

  • Mye dansk klimavennlig asfalt

    Dansk klimavennlig asfalt. Litt etter litt skal klimavennlig asfalt komme til å dominere det danske hovedveinettet. Illustrasjon: Vejdirektoratet

    NYHET: Det danske Vejdirektoratet melder at det i de kommende måneder vil legge ut over 100 km klimavennlig asfalt på motorveier og hovedlandeveier.

  • Valg av samferdselsprosjekter:

    Kritisk viktig, men samfunnsøkonomisk ulønnsomt …

    Samferdselsprosjekter - lønnsomme, ulønnsomme. «Dersom transporttiltakene skal bygge opp under en bærekraftig utvikling, tvinger det seg fram et behov for også å vurdere nye samferdselstiltak med hensyn til hvordan de bidrar til å oppnå bærekraftsmålene. Det mangler imidlertid gode metoder for å gjøre dette», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjon: Statens vegvesen/Geodata AS - Kartverket

    FORSKNING: «Værhardt klima, rural bosetning og spredt ressursbasert næringsvirksomhet karakteriserer mange regioner i Norge», skriver artikkelforfatterne.  «Konsekvensene av dette er høyst relevante å vurdere i en samfunnsøkonomisk analyse av samferdselstiltak i disse områdene.»

  • Økokjøring, yrkessjåfører:

    Opplæring og oppfølging kan gi varig gevinst

    Økokjøring gir gevinster. «Transportøren, PostNord Solution, hadde på undersøkelsestidspunktet en flåte på 120 lastebiler. Regner en dette om til kostnader, er potensialet for årlig reduksjon av drivstoffutgifter opp mot 5 millioner kroner, mens potensiell CO2-besparelse er ca. 1000 tonn, kun for denne ene transportøren», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: PostNord

    FORSKNING: Store og ikke minst snarlige utslippskutt fra transportsektoren er nødvendig dersom målene om utslippsreduksjoner fra Parisavtalen skal oppnås. Denne artikkelen viser at opplæring i økonomisk kjøring – og etterfølgende oppfølging av sjåførene – er en lavthengende frukt i arbeidet med å oppnå utslippsreduksjoner fra lastebiltransport på kort sikt. 

  • Fremtidens samferdsel …

    Fremtidig samferdsel. Utsnitt av den nye rapportens forside.

    NYHET: Mange har, ikke minst med koronaen og ny teknologi som bakgrunn, forsøkt å skape bilder av fremtidens samferdselssektor, og nye forsøksvise bilder foreligger nå i en rapport fra Oslo Economics, laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

  • Prikkbelastning – hvorfor fjerne noe som virker?

    Prikkbelastning. «Når vi verken er best på nye biler eller høy veistandard, hvorfor er vi da best på trafikksikkerhet? Jo, svaret er tiltak som påvirker folks holdninger og handlinger. Folks adferd i trafikken», skriver Jan Johansen og Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. Illustrasjonsfoto: Yngve Vogt

    DEBATT: Norge har verken de beste veiene eller den nyeste bilparken i Europa. Hvorfor er Norge best på trafikksikkerhet da, Bård Hoksrud?

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS