Du er her

På veien

  • Skandinaviske transportforskere setter lesbare spor

    Skandinavisk transportforskning. Artikkelen er basert på et kapittel artikkelforfatterne samt Berner Larsen har skrevet i et festskrift, utgitt på Fagbokforlaget, ved deres forskerkollega Finn Jørgensens 70-årsdag i høst.

    FORSKNING: På 2000-tallet har skandinaviske transportforskere publisert stadig flere artikler i fagfellevurderte tidsskrift. Vi ser også et økende samarbeid med forskere utenfor Skandinavia. Forskere fra Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Sverige, Transportøkonomisk institutt (TØI) i Norge og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har stått bak nesten 30 prosent av den fagfellevurderte forskningen.

  • Klarering for Fehmarn-tunnelen

    Fehmarn-tunnelen. Tunnelen ventes å kreve investeringer på langt over 50 milliarder danske kroner. Illustrasjon: Femern

    NYHET: Veien til virkeliggjøring av en motorvei- og jernbanetunnel under Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland synes ytterligere ryddet etter at klager mot prosjektet i ettermiddag ble avvist av en tysk forvaltningsdomstol.

  • Økt maksfart for elrullestoler

    Maksfart for elektriske rullestoler. Fortere, men ikke like fort som elsparkesyklistene … Illustrasjonsfoto: BF Sandnes /Scandinavian Stockphoto

    NYHET: Brukere av elektriske rullestoler får fra nå av lov til å kjøre fortere enn før, men ikke like fort som for eksempel elsparkesyklister.

  • Elektrifisering av transport sett som godt eksempel

    Elektrifisering i transportsektoren. Elfergen MF «Ampere», et tidlig eksempel på elektrifisering innen kysttransporten. Foto: Norled

    NYHET: Elektrifiseringen av Norge går for sakte, mener Elektroforeningen (EFO), som imidlertid ser elektrifiseringen innen transportsektoren som et eksempel til etterfølgelse.

  • Utslippene fra nye biler i EU går ned

    Flere elbiler i EU. «Norge er et lite land. Det selges nå flere elbiler i Tyskland, Frankrike og Storbritannia enn i Norge. Det er slutt på norsk ‘dominans’ i dette markedet», skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank Gärtner /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: EUs utslippsregulering for nye biler begynner for alvor å bite nå i år. Det har ført til en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider og et brått fall i CO2-utslippet. 

  • Raskere og raskere vei Oslo–Trondheim

    Ny motorvei. Knut Arild Hareide, samferdselsminister, og Erna Solberg, statsminister, var på plass under dagens veiåpning. Det var også Håkon Harkestad, lærling i entreprenøren Veidekke, og det var han som klippet snoren. Foto: SD/Susanne Stephansen

    NYHET: Mye bygging av nye veistrekninger betyr at en kjøretur Oslo–Trondheim nå kan tilbakelegges innpå halvannen time raskere enn i 2009, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide.

  • Norge er bilprodusentenes beste venn …

    CO2-utslipp, EU-bøter. «EU-forordning 2019/631 gjør det særlig åpenbart at et forbud (mot registrering av nye bensin- og dieselbiler fra 2025, red. anm.) vil være uforholdsmessig: Det vil bli vurdert som svært inngripende, men ha bare begrenset betydning for klimagassutslippene fra personbiler i EØS-området», skriver artikkelforfatteren. Illustrasjonsfoto: Péter Gudella /Scandinavian Stockphoto

    FORSKNING: Det høye salget av null- og lavutslippsbiler i Norge gir rom for mindre salg ellers i EØS. Eller at bilprodusentene sparer 15 milliarder kroner i bøter bare i 2020.

  • Transportpris til TØI-forsker

    Moderne Transport-prisen 2020. Inger Beate Hovi fikk overrakt prisen av Øyvind Ludt, Moderne Transports redaktør, og juryleder Eirill Bø, dosent ved Handelshøyskolen BI. Foto: F. Dahl

    NYHET: Den erfarne TØI-forskeren Inger Beate Hovi ble i dag utropt som 2020-vinner av den årlige Moderne Transport-prisen, som deles ut av fagpublikasjonen Moderne Transport.

  • Den nye TØI-sjefen

    Fra en nøkkelrolle til en annen innen samferdselen

    Ny TØI-sjef. Bjørne Grimsrud hadde, som det falt seg, bilder av TØI-folket i ryggen da han sto ansikt til ansikt med dem og ble presentert som deres nye sjef. Foto: F. Dah

    I tidligere år har han stått på Stortingets talerstol, han har sett barneslaveri på nært hold, han har jobbet med planlegging av nytt regjeringskvartal … Og nå rydder denne Bjørne Grimsrud seg ut av ledersjiktet i Statens vegvesen, etter fire år der, for å overta sjefsstolen i Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Nye vrier i NTP-arbeidet

    NTP utarbeides. Mye spenning – ikke minst hva jernbanen angår – er knyttet til hva kommende vårs nye NTP vil by på av videre satsing. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    NYHET: Nye beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet i ulike prosjekter trekkes nå inn i utarbeidelsen av Nasjonal transportplan for årene 2022–2033, ifølge samferdselsminister Knut Arild Hareide. 

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS