Du er her

På veien

  • 5 x nei til tunnel

    LITT AV HVERT: Rekken av dem som sier nei til ny tunnel under Oslofjorden og heller vil ha bro, vokser ytterligere: Nå sier interessegruppen Vegforum Øst–Vest det samme.

     

     

     

  • Kan gi flere bilturer:

    Robotaxier – et mulig mareritt for nullvekstmålet

    Robotaxier – slike som Tesla-sjef Elon Musk forventer i trafikk neste år – kan bety mer bilbruk og for Norges del undergrave målsettingen om at persontransportveksten i byområder skal tas med kollektivtrafikk samt sykkel og gange, poengterer artikkelforfatterne. Ikke desto mindre ser de at robotaxier kan være positive for samfunnet.

  • Han vil vite hva som skjer når du skifter til elbil

    LITT AV HVERT: Christian Weber er forsker på Transportøkonomisk institutt (TØI) og er ute etter en håndfull personer som kvitter seg med bensin- eller dieselbilen for å bruke elbil – bare elbil.

  • Nye tanker om en teknologidrevet transport

    LITT AV HVERT: Ekspertutvalget som i et år har fokusert på smart bruk av ny teknologi i fremtidens transportinfrastruktur overleverte i dag sin rapport til samferdselsminister Jon Georg Dale.

  • Gode erfaringer med kommunale elbiler

    Lik nordmenn generelt, anskaffer mange av kommunene i Hedmark og Oppland elbiler. Viktigste drivkraft for disse grønne valgene er politiske signaler, mens den viktigste bremseklossen for videre investeringer i elbiler er mangelen på elbiler med firehjulstrekk i lavere prisklasser. Generelt er elbilene populære og brukerne fornøyde.

  • Nabobil.no på amerikanske hender for 100 mill. kr

    LITT AV HVERT: Nabobil.no, den norske nettbaserte delingstjenesten for leie og utleie av privatbiler, er solgt til den internasjonalt aktive amerikanske bildelingsaktøren Getaround.

  • Førerløs framtid – hvilken hverdag ser vi for oss?

    I en etter hvert omfattende litteratur om selvkjørende biler og busser og baner er det store forventninger til at automatiseringen vil gi bedre mobilitet, styrket trafikksikkerhet, mindre miljøbelastning og reduserte kostnader. Men litteraturen viser også at politiske målsettinger om mindre kjøring og mer aktiv mobilitet kan bli truet.

  • Voksende rekke av NEI til ny tunnel under Oslofjorden

    LITT AV HVERT: En håndfull interessegrupper har tidligere sagt at de vil ha bro fremfor enda en tunnel på tvers av Oslofjorden, og nå får de Yrkestrafikkforbundet med seg på laget.

  • Omstridt dansk-tysk tunnel:

    Stor usikkerhet om kostnader og trafikkgrunnlag

    Mens ferjefri E39 og mulige broer og tunneler til flere hundre milliarder kroner er under utredning i Norge, har Danmark kommet lengre med sitt Fehmarn Belt-prosjekt. Investeringen skal bompengefinansieres, og forutsetningene som denne er bygget på skaper debatt.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS