I en pressemelding i ettermiddag skriver Vegvesenet at skadene ikke har betydning for broens styrke eller bæreevne og at det ikke har vært fare for at løse deler skulle treffe trafikantene.
Men Vegvesenet «ser alvorlig på at enkelte deler inne ved broens fundamenter falt i sjøen mens uværet sto på.»
«Vi har derfor inspisert alle broens vibrasjonsdempere og fjernet de med synlige skader etter den sterke vinden», sier prosjektleder Hans Jack Arntzen.
«Noen av dempere blir sendt til produsenten i USA som i samarbeid med Statens vegvesen jobber med å finne årsaken til skadene», tilføyer han.
Leverandøren har opplyst at den aldri tidligere sett lignende skader på den aktuelle typen vibrasjonsdempere, ifølge Vegvesenet, som poengterer at typen er montert på mange broer rundt om i verden.
Hålogalandsbrua, åpnet for trafikk i desember 2018, har et spenn på 1145 meter og figurerer som Norges nest lengste hengebro.
Hensikten med demperne er at trafikanter på broen ikke skal oppleve naturlige vibrasjoner som ubehagelige.
«Nå må vi vente på resultatene av de tester og undersøkelser produsenten i USA skal gjennomføre», sier prosjektleder Arntzen.
«Forhåpentligvis får vi svar på hvorfor dempernes vaiere ikke har tålt uværet. I mellomtiden følger vi nøye med på de vibrasjonsdemperne vi fortsatt har på broen.»
Aktuell lesing:
En nordnorsk superbru tar form
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen