Boken, med mange bilder og mye historikk omkring broen, er signert av Yngve Jacobsen, mannen bak en Hålogalandsbrua-reportasje som ble publisert på Samferdsel for et drøyt år siden.
Den nye broen er ifølge Statens vegvesen Norges nest lengste hengebro, den korter inn E6 med 18 km og reduserer reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen/Lofoten og Tromsø med 15–20 minutter.
Den fører også mye trafikk bort fra en skredutsatt og ulykkesbelastet strekning, poengterer Vegvesenet.
Broprosjektet omfatter mer enn selve broen. Vegvesenet oppsummerer det hele slik:
- Hålogalandsbrua på 1533 meter
- Bygging av 1,4 km vei på Narvik-siden
- Karistrandtunnelen på 270 meter på Narvik-siden
- Bygging av 3,5 km vei på Øyjord
- Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
- Trældalstunnelen på 1,1 km
Prosjektet, som ble fysisk påbegynt i 2013, er kostnadsberegnet til rundt fire milliarder kroner.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen