Det store prosjektet i Rogaland, av byggherren Statens vegvesen omtalt som «verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel», ble i fjor høst satt på vent da det viste seg å ville bli langt mer pengeslukende enn planlagt.
I ettermiddag opplyser Samferdselsdepartementet at regjeringen foreslår å øke den statlige delen av finansieringen fra 21,4 prosent til 40 prosent, dessuten å la staten påta seg ventede ekstrakostnader på fire milliarder kroner.
Mens en tidligere kostnadsramme for Rogfast lød på 20,8 milliarder kroner, opererer departementet nå med en ny ramme på 24,8 milliarder.
Samferdselsdepartementet skriver i en pressemelding at «selv med de økte kostnadene i prosjektet, er Rogfast et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt.»
Rogfast er sett som det første fergeavløsningsprosjektet i den omstridte norske ambisjonen om en fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.
Et ferdigstilt Rogfast er beregnet å ville redusere mellom Stavanger og Bergen med rundt 40 minutter.
Aktuell lesing:
Økt uro omkring storprosjektet Rogfast
Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen