Du er her

  • Hjem
  • /
    Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

NYTT: Det rekordstore veiprosjektet Rogfast, som dreier seg om en 26 km lang tunnel under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland, ligger i beste fall an til å bli rundt et år forsinket som følge av et uforutsett dyrt kontraktstilbud.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Den tilbudte prisen på den såkalte Kvitsøy-kontrakten, en av tre ventede storkontrakter i prosjektet, er ifølge byggherren Statens vegvesen rundt én milliard kroner høyere enn hva Vegvesenet hadde tatt høyde for.

Vegvesenet opplyser i en nyhetsmelding i ettermiddag at konkurransen om kontrakten dermed er avlyst og at saken nå skal legges frem for Samferdselsdepartementet.

I nyhetsmeldingen unngår Vegvesenet å si noe om hvordan prosjektet tidsmessig kan bli rammet, men etatens pressesjef Kjell Bjørn Vinje sier på spørsmål fra Samferdsel at det ligger an til å bli «omtrent et år» forsinket.

Samferdsel har grunn til å tro at dette innad i Vegvesenet blir sett som et forsiktig estimat. På andre hold er spekulasjoner om fullstendig annulering av prosjektet i gang.

«Verdens lengste og dypeste»

Prisen på hele prosjektet E39 Rogfast er tidligere anslått til rundt 17 milliarder kroner, mens ferdigstilling av prosjektet og trafikkåpning samtidig ble beregnet til 2025 eller 2026.

Vegvesenet har tidligere skrevet at «E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel» og at prosjektet vil redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen med rundt 40 minutter.

I dagens nyhetsmelding sier vegdirektør Bjørne Grimsrud at etaten har «gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt», og han tilføyer: «Dette plikter vi å legge frem for Samferdselsdepartementet.»

Omstridt norsk fergefri-ambisjon

Samferdsel forstår det slik at Vegvesenet nå vurderer om etaten selv har bommet stygt i sine forhåndskalkyler eller om saken snarere er at markedet har snudd seg mot prosjektet.

Innad i Vegvesenet skal holdningen nå være den at mye kalkylearbeid bør revurderes før arbeidet med nye kontraktskonkurranser kan fortsette.

Rogfast er sett som det første fergeavløsningsprosjektet i den omstridte norske ambisjonen om en fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS