Den nye doningen skal ifølge en pressemelding fra Posten i dag gå i linjetrafikk for å frakte pakker og gods på strekningene Oslo–Stokke–Hamar–Oslo.
Container-lastebilen oppgis å ha en tillatt totalvekt på 60 tonn, en rekkevidde på rundt 700 km og å skulle kjøre rundt 180 000 km i året.
Dette er ifølge Posten ment å skulle spare miljøet for omtrent 150 tonn CO₂ per år, målt mot et lignende kjøretøy som går på fossilt drivstoff.
Den statlige post- og logistikkaktøren – fra før kjent for storsatsing på elektrifisering av sine mindre kjøretøyer – forteller om tro på at dens miljøambisjoner vil bli nådd med en kombinasjon av ulike teknologier.
«Flytende biogass kan være en god løsning når vi skal kjøre langt og tungt og er avhengig av større kjøretøy», sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Norge, og han tilføyer:
«For å stimulere til raskere utskifting av kjøretøyparken, trengs flere fyllestasjoner langs veiene i Norge og bompengefritak for biogass. Det haster med gode løsninger for å bidra til mer økonomisk gunstige miljøalternativ.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen