Du er her

  • Hjem

Sikkerhet og atferd

  • Elrullebrett og ståhjulinger gir høy ulykkesrisiko

    «Både regeletterlevelsen og ulykkesrisikoen er høyere blant brukere av elrullebrett og ståhjulinger enn blant brukere av elsparkesykler», konkluderer artikkelforfatterne etter å ha evaluert en dansk forsøksordning for slike mikromobilitet-kjøretøyer.

  • Superfortau – nytt tiltak til å fremme gåing

    I Danmark har rådgivningsselskapet Via Trafik tatt i bruk betegnelsen «Superfortau», og det foreslår at det betegnelsen står for, innføres i verktøykassen for fremme av gåing. «Betegnelsen kan også ha store relevans for Norge», skriver artikkelforfatteren.

     

  • Selvkjørende kjøretøyer i et trafikksystem

    Mye tyder på at selvkjørende kjøretøyer vil forbedre effektiviteten og sikkerheten i norsk samferdsel. Samtidig vet vi at ny teknologi både påvirker og påvirkes av et komplekst samspill mellom sosiale og strukturelle komponenter i systemer, på måter som er vanskelig å forutse.

  • Koronaepidemiene i Norge og Sverige går hver sin vei

    Samferdselen er gått i dvale. Hvor lenge skal det vare? Det avhenger av utviklingen i koronapandemien. Av særlig betydning for oss her i steinrøysa er smitteutviklingen på begge sider av Kjølen og tiltakene for å begrense spredningen.

     

  • Ikke alt blir selvkjørende – det er et problem

    Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?

  • Danmark:

    Elsparkesykkelen – få regelbrudd, men høy risiko

    En evaluering av det første året med elsparkesykkel i Danmark viser at flertallet av brukerne faktisk følger de fleste reglene for bruk av kjøretøyet. Evalueringen viser imidlertid også at ulykkesrisikoen er høy.

  • Vil selvkjørende biler løse byenes trafikkproblemer?

    Selvkjørende biler kan, hvis individuell eie og bruk av bil fortsetter som i dag, gi trafikkvekst i byene. Reisetidene kan likevel bli litt kortere enn i dag.

  • Trafikkfarlige vindusstolper i moderne biler

    Brede vindusstolper foran på moderne biler – de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene – kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.

  • Mobiltelefon i bilen kan bedre trafikksikkerheten

    «Selv om radiolytting, mobiltelefonbruk og passasjerer i bilen med stor sannsynlighet reduserer sjåførenes konsentrasjon, og dermed også deres kjøreferdigheter, kan disse faktorene allikevel virke positivt på trafikksikkerheten», skriver artikkelforfatterne. De tar utgangpunkt i at bilførerne følger loven og ikke bruker håndholdte mobiltelefoner. 

     

  • Kunstig intelligens, mer effektiv forskning

    LITT AV HVERT: Bruk av kunstig intelligens i billed- og videoanalyser er på trappene innen forskning i regi av Transportøkonomisk institutt (TØI), som følge av en nettopp inngått samarbeidsavtale mellom instituttet og startup-selskapet Eipgram.

Viser fra 1 til 10 av totalt 11 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS