Du er her

En sporvogn til besvær

Trikk er smart, hvis den er støyfri, i separate traséer og trygg for andre. Men slik trikk har vi aldri bygd i Oslo, og vår spådom er at man heller ikke kommer til å gjøre det.

Av Aslak Fyhri, Hanne Beate Sundfør, Torkel Bjørnskau
Forfatterne er henholdsvis forsker 1, forsker 3 og forskningsleder på Transportøkonomisk institutt.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

vignett debattDe som sykler langs Ring 2 forbi Ullevål sykehus har de siste dagene kunnet observere at de selv er blitt observert. Med gul vest, klappstol og papirskjemaer har Bymiljøetatens sykkeltellere registrert alle som passerer. Alder, kjønn og om man er på fortauet eller ikke. Det er alt de rekker å notere. Syklistene er nemlig veldig mange akkurat her.

Presisering

Forfatterne hadde et innlegg på Aftenpostens debattsider 19. oktober. Det var sterkt forkortet. De har derfor bedt om å få presentert den fulle versjonen her på Samferdsels nettsider.

 

De som blir del av statistikken lurer kanskje på hva dette er for noe. Hva skal skje? Selv passerer vi denne strekningen på sykkel hver dag, og tror vi vet hva det dreier seg om: Endelig skal de gjøre noe med det som vel må være en av Norges farligste sykkeltraséer! Én av de meste brukte. En hovedåre som pumper syklister fra Tøyen, Grünerløkka og Torshov til Ullevål Sykehus, Blindern og Majorstua. Men som, hvis man ser på et av kommunens sykkelkart, ikke er ment å skulle sykles på. Det er nemlig ikke en eneste flik av asfalten som er dedikert til syklister på strekningen fra Vogts gate til Blindernveien.

 

Siden vi i tillegg bruker dagene på å forske på hva som skal til for at flere skal sykle, og at dette skal skje på en trygg måte, vil vi gjerne basere våre anelser på mer enn gjetning

Siden vi i tillegg bruker dagene på å forske på hva som skal til for at flere skal sykle, og at dette skal skje på en trygg måte, vil vi gjerne basere våre anelser på mer enn gjetning. Vi undersøker derfor saken nærmere. Og blir sjokkert. Riktignok skal det skje noe langs denne strekningen. Men hva som skal skje og når det skal skje, er ganske uklart. Det eneste som er sikkert er at det blir smått. I alle fall for syklistene.  Denne traséen, som tilsynelatende er fullstappet allerede, skal fylles opp enda mer. Og det med en forhistorisk mastodont. En stor ubevegelig dinosaur som roper unna vei til alle andre, men som samtidig er like sensibel som den minste mus, og stopper for et løvblad. Ring 2 er nemlig rammet av trikk.

Trikken er ikke kommet ennå, men den skal komme, om den nåværende byregjeringen får viljen sin. Som et av flere punkter på tiltredelseserklæringen, proklamerte de nemlig at det skulle anlegges trikketrasé langs Ring 2. Hvor kom denne vanvittige ideen fra? Var det Raymond som ikke skjønte at «Raymond-trikken» er et skjellsord og ikke et klengenavn blant alle byplanleggere, etter at han sist han satt i byråd fikk anlagt en trikk uten trafikkgrunnlag over Rådhusplassen? Var det SV med sin svakhet for Jan Erik Volds romantiseringer over trikken, appelsiner, Bislet stadion og alt som tilhører barndommen? Det kan da ikke ha vært De Grønne? De er jo så unge og progressive.

Trikken er nemlig en to hundre år gammel løsning på et problem som ble løst for over hundre år siden. Allerede i 1887 lagde skotten John Dunlop det første luftfylte hjulet. Og dermed var det egentlig ikke behov for å legge skinner for å frakte folk på en rask og behagelig måte gjennom byene. Byer over hele verden fortsatte likevel å legge trikkelinjer etter dette, med en foreløpig topp på 30-tallet. Trikken var stadig den mest rasjonelle og effektive måte å frakte menneskemasser gjennom byene på. Men det gikk ganske brått nedover etter krigen. Og vi tror at en av grunnene til at politikere stadig går til valg på å bygge trikkelinjer, mot trafikkplanleggernes råd, ligger i dette. Bilene fortrengte trikken utover på 50- og 60-tallet og oversvømte byene våre med kø, kaos og forurensning. Nye trikkelinjer ble dermed et kraftfullt og synlig bevis på at man tar avstand fra en idiotisk og feilslått byplanpolitikk.

Men, la det være sagt: Vi elsker også trikken. Vi har sett og kjørt flotte nye trikkelinjer i Nice, Köln og Göteborg. Lydløse (ja, det går an!), behagelige og rommelige trikker. Trikk er smart når den går i separate traséer eller under jorda som t-bane. I bygater blandet med andre trafikanter, er det ikke smart. Det finnes få undersøkelser av sikkerheten til trikk versus buss, men Transportøkonomisk institutt gjennomførte slike beregninger i 1997 og fant at Oslotrikken hadde 3,5 ganger så høy risiko som buss for å krasje med andre kjøretøyer, og fire ganger så høy risiko for å kjøre på en fotgjenger eller syklist. I følge skadetall fra Oslo legevakt fra 2014 hadde 164 syklister (omtrent 10 %) blitt skadet etter å ha gått på trynet pga. en trikkeskinne.

 

Trikken er lite fleksibel, støyende og arealkrevende med en infrastruktur som krever mye vedlikehold

Trikken er lite fleksibel, støyende og arealkrevende med en infrastruktur som krever mye vedlikehold, ikke minst i Oslo som fortsatt har snø og kuldegrader om vinteren. Og, det gamle argumentet om at trikk er mer miljøvennlig enn buss holder ikke lenger når vi (på nytt) får elektriske busser, slik man nå innfører i Tromsø. I det siste har Oslo kommunes Sykkelprosjekt fått mye tyn for at de velger å bygge sykkelinfrastrukturen klattvis, heller enn å vente lenge på de gode sammenhengende løsningene. Vi har hatt sympati med tankegangen til sykkelprosjektet. Når sterke motkrefter utenfra gjør at en tenkt sykkelveistadig blir forsinket, ja da er det kanskje på tide å gå videre til neste plan. Det er bedre å ta den lavest hengende frukten først. Men så får vi høre at bymiljøetaten hadde en fiks ferdig reguleringsplan for sykkeltrasé langs Ring 2 allerede i 2014. En plan som nå ligger nederst i en skuff. Rykk tilbake til start, er ordren til planleggerne; se om dere kan lage en like overfylt trasé som Dronning Eufemias gate, som ingen er fornøyd med. For guds skyld, ikke prioriter noen bort!

Det er da vi tenker at den klattvise utbyggingen ikke bare er et resultat av sterke krefter utenfra. Den skyldes også at planleggerne har sterke motkrefter innenfra. Bymiljøetaten og Sykkelprosjektet har gjort mye for å bedre forholdene for syklistene i byen, og på imponerende kort tid. La dem fortsette med det, og dropp planene om trikkelinje på Ring 2. Sats på nye, moderne, miljøvennlige busser og bygg ut en sammenhengende infrastruktur langs hele Ring 2. Det vil gjøre hverdagen bedre for både syklister og andre trafikanter i byen.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI
ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE
ABONNERE
TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS