Du er her

  • Hjem
  • /
    MENINGER
  • /
    Bygg ferdig E6 i Gudbrandsdalen nå – ikke i 2029!

Bygg ferdig E6 i Gudbrandsdalen nå – ikke i 2029!

Over 100 millioner av skattebetalernes penger er brukt på å gjøre siste del av E6 gjennom Gudbrandsdalen klar til utbygging. Alt er klart. Regjeringa sier stopp.

Av Dag Erik Pryhn, Rune Støstad, Ole Tvete Muriteigen og Kristin Teigen
Pryhn (Ap) er ordfører i Sel kommune, Støstad (Ap) er ordfører i Nord-Fron kommune, Muriteigen (Sp) er ordfører i Sør-Fron kommune, Teigen (Ap) er fungerende ordfører i Ringebu kommune

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I 2009 lovet Stoltenberg-regjeringa at E6 gjennom Gudbrandsdalen endelig skulle bli en realitet. Og ganske riktig – i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010– 2019 ble E6 fra Elstad i Ringebu kommune til Otta innlemmet med totalt 55 kilometer ny vei. Regjeringa Stoltenberg fulgte opp med investeringsmidler i NTP 2014–2023.

Desember 2016 sto 33 kilometer ny E6 fra Frya til Otta (etappe 1) ferdig. Bestillinga fra Stortinget fra 2013 var at de resterende 22 kilometerne fra Elstad til Frya og Sjoa til Otta (etappe 2) skulle påbegynnes straks. Statens vegvesen var klare. Men slik ble det ikke.

For der hvor kommunene, fylkeskommunen og Statens vegvesen har brukt nesten 150 millioner kroner på å planlegge, avskoge, kjøpe og sanere eiendom, sier nå regjeringa Solberg at de ikke kommer til å sette i gang arbeid på etappe to før tidligst 2023 for strekningene Sjoa–Otta, og 2029 for Elstad–Frya.

Og for å gjøre skandalen komplett – alle brukere av veien skal betale bompenger for å kjøre Frya–Sjoa på 33 kilometer som om hele strekninga Elstad–Otta på 55 kilometer var bygget ferdig. Vi betaler for 55 kilometer ny vei, men har fått 33 kilometer.

For de som vil ta seg en tur og se hvordan offentlig vanstyre ser ut i praksis, anbefaler vi dere å ta turen til Sjoa sør for Otta.

Her står en bru til nesten 20 millioner klar til bruk – det er bare ett problem; veien videre finnes ikke. Hverken fysisk eller planmessig fra statens side. Veien Stortinget i 2013 vedtok å bygge, stopper her.

Fram mot Otta skal vi fortsatt kjøre en smal og svingete europavei, uten midtdeler og med svært høy andel tyngre kjøretøy. Får dagens regjering det som de vil, skal du de 10 neste årene betale bompenger for en veistrekning som regjeringa ikke akter å bygge ferdig før tidligst i 2026.

Prosjektet er gryteklart; planer er klare, eiendommer innløst og avskoging gjennomført. Prosjektorganisasjonen er fortsatt intakt, det samme gjelder opparbeidet kompetanse over mange år hos eksterne konsulenter. Skulle denne organisasjonen bli avviklet, vil dette medføre betydelige kostnader. Dette er offentlig vanstyre og sløsing med penger.

Hovedplanen for ny E6 i Gudbrandsdalen forelå i 1969. Vi ber nå Stortinget om å holde sine løfter og prioritere en helhetlig og mest mulig kostnadseffektiv utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, i tråd med Stortingets egne idealer om hvordan offentlige utbyggingsprosjekter skal gjennomføres.

Slik kan vi få ferdigstilt en av Norges aller viktigste transportårer en gang for alle.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS