Statens vegvesen har utarbeidet og foreslått nye strenge regler for elsparkesykkelbruken i storbyene. De er ute på høring med frist 10. februar.
Hjelmpåbudet alene vil redusere bruken med ca. 60–70 %, og i tillegg kommer parkeringsforbud, promillegrense, sertifikatlignende krav og aldersgrense m.m.
Trafikkreglene for syklende er allerede i dag vanskelige for brukerne. Nå er det bebudet enda et sett med regler for en type sykler.
Suksessoppskriften til et hyggelig støyfritt bysentrum er å gjøre det enkelt å ikke ha bil.
Vi trenger derfor alternative transportmidler som elsparkesykler og sykler som supplement til buss og trikk og t-bane.
Elsparkesyklene har de siste to årene blitt et kjøretøy som har skapt begeistring hos alle som prøvde dem. Her fikk vi et enkelt kjøretøy som tok deg dit du skulle i bra joggefart (20 km/t) – rimelig og uten svetting, kø eller leting etter parkeringsplass.
Nybegynnerulykker, normalt tegn på voksende bruk
Det har vært mange nybegynnerulykker og om natta, men jeg mener at det er normalt tegn på at bruken har eksplodert. De fleste ulykkene er aleneulykker som kommer av dårlig veivedlikehold og kanter og huller i veien.
Bygging av gode sykkelfelt ville få alle sykler ned fra fortauene og redusere sykkelulykkene og irritasjonen blant fotgjengerne.
Livet i gata på f.eks. Grünerløkka med mengder av alle slags sykler synes harmonisk og nokså bil- og støyfritt. Altså, hvis flere brukte elsparkesyklene, ville vi få en stillere og mer menneskevennlig by uten lange bilkøer, og kanskje vil den negative holdningen til elsparkesykler snu.
Privatøkonomisk er elsparkesykkelen likesom vanlig sykkel en sosialt utjevnende genistrek ved at man slipper å kjøpe bil til mange hundre tusen kroner.
Påstått parkeringskaos?
Kaos er et ord for hersketeknikere og som man bruker når man vil svartmale noe. Elsparkesykkelen har fått mye hets fra bilsjåfører og fotgjengere, som naturlig er for en ny aktør i trafikken som skaper usikkerhet.
Jeg ble nysgjerrig på den omtalte dårlige parkeringsdisiplinen og tok en grundig befaring rundt i Oslo, Lillestrøm og Trondheim sentrum for å se om det var så ille. Se vedlagt bilde.
En vanlig ettermiddag fant jeg ikke en eneste elsparkesykkel «liggende og slenge» i disse bysentrene, så disiplinen blant brukerne synes å ha blitt mye bedre. Kan bildene i hat-pressen være manupulert?
Jeg så derimot mye større problemer for blinde med feilparkerte biler, veiarbeider, løsfotreklamer og trapper ut i fortauene.
Klima og sykkelandel og opinion
Andelen av antall reiser som tas med sykkel i Norge er rundt 5 %, mens en vesentlig økning innen 2025 er målet. Det kan kanskje nås hvis vegvesenet og samferdselsminister Hareide nå ikke setter inn restriktive tiltak mot elsparkesyklene som planlagt.
Brukerne av elsparkesyklene er nok ikke den gruppen som er mest inne på offentlige hjemmesider og skriver høringsuttalelser, men jeg regner med en storm med protester på sosiale medier hvis lovforslagene som ødelegger sparkesykkelbruken i byen blir vedtatt.
Lover vedtatt av folk som kanskje ikke noen gang har prøvd en elsparkesykkel, men som kaller elsparkesyklene «et problem.»
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen