Alle er enige i at NEDC1 syklusen er utdatert og vil bli erstattet av WLTP1 i 2017. Da vil syklusene i større grad reflektere reell kjøring på vei.
EU har i 20 år benyttet NEDC og den lå til grunn når man satt målet om å redusere CO2 utslippet fra et nivå på ca 180 gram til 95 gram i 2021. Den prosentvise nedgangen regnes med samme utgangspunkt. Man sammenligner altså epler og epler. Hva en bil reelt brukte i trafikken var ikke noe man spekulerte i da og heller ikke i 2021. Man bruker de eneste offisielt tall man kan bruke, typegodkjenningsverdiene. Og nedgangen er formidabel.
Bilprodusentene/bilimportørene er pålagt av myndighetene å bruke typegodkjenningsverdiene i sin produktinformasjon, noe annet ville selvfølgelig villede forbrukerne, og er altså ulovlig.
Vi ser frem til nye målemetoder og bilindustrien er meget positiv til endringen.
Redaksjonen viser til:
CO2-utslipp for personbiler: endringsbestemmelser
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen