På regjeringens store satsing, Fergefri E39, er kostnadene økt med cirka 100 prosent på fire år og anslått å koste 340 milliarder kroner inklusive merverdiavgift, ifølge komitémerknader fra Arbeiderpartiet under behandling av Nasjonal transportplan (2019–2029) i juni.
Dette er helt uakseptabelt. Prosjekter med høy politisk prestisje spikres fast på grunnlag av altfor lave kostnadsanslag, og når kostnadene øker, skyves andre viktige prosjekter inn i evigheten.
Kostnadsanslagene som ble brukt på veiprosjekter for fire år siden er oppjustert med cirka 40 prosent i gjennomsnitt. I NTP (2018–2029) gjøres det en gjennomgang av alle aktuelle større veiprosjekter som også lå inne i forrige NTP (2014–2023). Dette er nedslående lesning.
• For de prosjektene som var forutsatt startet opp i perioden 2014–2017 er kostnadsanslagene økt med 28 prosent.
• For de prosjektene som skulle vært gjennomført mellom 2018 og 2023 er kostnadsanslagene nå 21 prosent høyere.
• For prosjekter som skulle fullføres etter 2023 er kostnadsanslagene økt med 60 prosent.
Den foreslåtte økningen til veiinvesteringer i de nærmeste seks årene er bare 11 prosent sammenlignet med bevilgningene i år.
Det betyr at vi får realisert færre veiprosjekter enn vi ble lovet, fordi kostnadsanslagene vokser mer enn dobbelt så raskt som bevilgningene.
Vi må innse at pengene er blitt borte på veien. Det nye Stortinget bør se på prioriteringene på nytt. Alt for mange gode veiprosjekt over hele landet er skjøvet vekk for å finne plass til Fergefritt E39.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen